Περί αναθεώρησης του Συντάγματος

Ο Βασίλης Σωτηρόπουλος ξεκαθαρίζει την τυπική διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος.

Όχι, 180 βουλευτές σε μία Βουλή δεν αρκούν για να γίνει αναθεώρηση του Συντάγματος.

Η διαδικασία της αναθεώρησης του Συντάγματος προβλέπεται με ξεκάθαρο τρόπο στο άρθρο 110 του Συντάγματος, το οποίο ορίζει ότι για να τροποποιηθούν συνταγματικά άρθρα χρειάζονται υποχρεωτικά δύο Βουλές: η Βουλή που θα προτείνει ποια άρθρα θα αναθεωρηθούν, μετά θα γίνουν εκλογές και μετά έρχεται η επόμενη Βουλή που θα αναθεωρήσει τα άρθρα που πρότεινε η προηγούμενη Βουλή.

Πουθενά δεν προβλέπεται ότι ένα κόμμα με 180 βουλευτές μπορεί μόνο του, χωρίς 2 Βουλές, χωρίς δηλαδή εκλογές, να αναθεωρήσει το Σύνταγμα.

Επιπλέον η παρ. 5 του ίδιου άρθρου ορίζει ότι δεν επιτρέπεται αναθεώρηση του Συντάγματος πριν περάσει πενταετία από την περάτωση της προηγούμενης. Η προηγούμενη αναθεώρηση του Συντάγματος έγινε το 2019, το οποίο σημαίνει ότι δεν επιτρέπεται να έχουμε νέα αναθεώρηση πριν το 2024, δηλαδή: Βουλή που προτείνει άρθρα προς αναθεώρηση, εκλογές, Βουλή που αναθεωρεί τα άρθρα.

Πού χρειάζονται 180 βουλευτές; Στην πρώτη Βουλή, που θα προτείνει ποια άρθρα πρέπει να αναθεωρηθούν, χρειάζονται 180 βουλευτές. Αν όμως δεν συγκεντρωθεί τέτοια μεγάλη πλειοψηφία, αλλά μόνο η απόλυτη πλειοψηφία των 151 βουλευτών, τότε είναι η δεύτερη Βουλή, μετά τις εκλογές, που πρέπει να έχει 180 βουλευτές.

Τώρα δεν εχουμε ούτε Βουλή που προτείνει, ούτε δεύτερη Βουλή που αναθεωρεί. Επίσης δεν έχει παρέλθει και η 5ετία από την προηγούμενη αναθεώρηση.

Επομένως, κακώς και χωρίς τεκμηρίωση διακινείται αυτό το σενάριο για μονοκομματική αναθεώρηση του Συντάγματος.

Βασίλης Σωτηρόπουλος
Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω

* Το κείμενο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στην προσωπική σελίδα του συντάκτη στο Facebook, στις 23.05.2023.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

ΣτΕ Ε’ 1429/2022: Επιτρεπτή υπό όρους η χωροθέτηση αιολικών πάρκων στις Κυκλάδες – Η συνταγματική δυναμική του χωροταξικού σχεδιασμού για τη συντεταγμένη διασφάλιση του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος κατά την ενεργειακή διάχυση των Α.Π.Ε. στον νησιωτικό χώρο

Ο Μιχάλης Παπαγεωργίου αποκωδικοποιεί τη δημοσιευμένη περίληψη της απόφασης ΣτΕ Ε’ 1429/2022, η οποία αφορά τη χωροθέτηση αιολικών πάρκων στις Κυκλάδες

Περισσότερα

Οι ιταλικές εκλογές, ο Πρόεδρος Ματαρέλλα και η ΕΕ

Με αφορμή τα αποτελέσματα των ιταλικών βουλευτικών εκλογών, ο Χαράλαμπος Τσιλιώτης περιγράφει τη διαδικασία σχηματισμού Κυβέρνησης και τον ρόλο του Προέδρου της Δημοκρατίας. Παράλληλα αναλύει τις διαφορετικές προσεγγίσεις σχετικά με το αν και κατά πόσο μπορούν να παρεμβαίνουν οι ενωσιακοί θεσμοί στα εσωτερικά των κρατών μελών.

Περισσότερα

Πιστοποιητικό εμβολιασμού: νομικά και κοινωνικά διλήμματα

Με αφορμή τη χθεσινή απόρριψη της ελληνικής πρότασης για τη θέσπιση πιστοποιητικού εμβολιασμού σε ενιαία ευρωπαϊκή κλίμακα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ο Κωνσταντίνος Κουρούπης γράφει για τα νομικά, ηθικά, αλλά και πρακτικά ζητήματα που εγείρονται.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.