Η θεσμική σημασία της πρότασης δυσπιστίας

Ο Ξενοφών Κοντιάδης εξετάζει τη θεσμική σημασία της πρότασης δυσπιστίας, που συζητήθηκε στη Βουλή τις προηγούμενες ημέρες.

Σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας της κυβέρνησης Μητσοτάκη, η πολιτική αντιπαράθεση και η κυβερνητική φθορά έχουν ως επίκεντρο εν ευρεία εννοία φυσικές καταστροφές και τη διαχείρισή τους: την αντιμετώπιση της πανδημίας από τις αρχές του 2020, τις καταστροφικές πυρκαγιές του περασμένου Αυγούστου, το ψυχρό κύμα των προηγούμενων ημερών και την ατυχή διαχείρισή του από τον κρατικό μηχανισμό. Αυτά τα απρόβλεπτα γεγονότα, που μπορούν να χαρακτηριστούν ως εκδηλώσεις της «κοινωνίας της διακινδύνευσης», αποτελούν τον μεγεθυντικό φακό για την αξιολόγηση του κυβερνητικού έργου, σε συνάρτηση με το μέτωπο της οικονομίας, της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας.

Ποια είναι η θεσμική σημασία της πρότασης δυσπιστίας που κατέθεσε χθες ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης; Υπάρχει ενδεχόμενο να οδηγήσει σε αποδοκιμασία της κυβέρνησης και σε πρόωρες εκλογές; Μήπως η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης από τον πρωθυπουργό έχει ήδη συντελεστεί, με τη συγγνώμη που απηύθυνε προς τους πολίτες; Αποτελεί η πρόταση δυσπιστίας μία άγονη κίνηση εντυπωσιασμού που θα συσπειρώσει, έστω προσωρινά, την κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας και ταυτόχρονα θα διευκολύνει τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μεταφέρει την προσοχή από τις εσωκομματικές εντάσεις σε μία κορυφαία κοινοβουλευτική αντιπαράθεση;

Η υποβολή πρότασης δυσπιστίας συνιστά το ισχυρότερο μέσο κοινοβουλευτικού ελέγχου που διαθέτει η αντιπολίτευση και λειτουργεί ως μηχανισμός απονομής της ατομικής και συλλογικής πολιτικής ευθύνης των μελών της κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Ιδίως, όμως, επιτελεί μία ισχυρή επικοινωνιακή λειτουργία, καθώς δεν αποσκοπεί στην πράξη σε ανατροπή της κυβέρνησης και στην καταγραφή ενός νέου συσχετισμού κοινοβουλευτικών δυνάμεων, αλλά στη μεγιστοποίηση της δημοσιότητας των αντιπολιτευτικών θέσεων κατά της κυβέρνησης.

Η πρόταση δυσπιστίας δεν αναμένεται να ευδοκιμήσει, ούτε ήταν αυτή η προσδοκία των υποστηρικτών της. Ο πρωθυπουργός έχει αναγνωρίσει την ευθύνη της κυβέρνησης για ολιγωρίες ή ανεπάρκειες του κρατικού μηχανισμού κατά τη διαχείριση των φυσικών καταστροφών που έπληξαν τη χώρα. Η αναζήτηση και η απόδοση των ευθυνών αυτών από το Κοινοβούλιο, ως το υψηλότερο forum δημοσίου διαλόγου στις αντιπροσωπευτικές δημοκρατίες, θα επιτρέψει στις πολιτικές δυνάμεις να αντιπαρατεθούν στο κατεξοχήν κατάλληλο θεσμικό επίπεδο, προκειμένου να αξιολογηθούν από τους πολίτες τόσο οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης όσο και τα επιχειρήματα των αντιπάλων της.

Ζητούμενο είναι το ύφος και το περιεχόμενο του κοινοβουλευτικού διαλόγου να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων. Η κοινωνία παρακολουθεί με ιδιαίτερη προσοχή και προσδοκά από την πολιτική τάξη πειστικές απαντήσεις και εναλλακτικές προτάσεις.

Ξενοφών Κοντιάδης
Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου, Πρόεδρος του Ιδρύματος Τσάτσου

Πηγή: Αναδημοσίευση από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 28.01.2022

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Πανδημία και Δίκαιο: Τα ηθικοπολιτικά μαθήματα της κρίσης

Το Κράτος που «απαλλάσσει» τον πολίτη από όλους τους λόγους που μπορεί να σκεφτεί για να αμφισβητήσει την ορθότητα του νόμου, πράττει άριστα, όταν δε κηρύσσει, έστω άτυπα, την κατάσταση ανάγκης, αυτή παύει να είναι ατομική, άναρχη και «φυσική», γίνεται πολιτική, κοινωνική και, στο μέτρο του δυνατού, εξομαλύνεται.

Περισσότερα

Πανεπιστημιακή αστυνομία και συνταγματική αλλαγή

Πώς μπορεί ένα συνταγματικό επιχείρημα να σταματήσει να θεωρείται αδιανόητο;
Η Αλκμήνη Φωτιάδου καταγράφει ορισμένες σκέψεις για μια θεωρία του Jack Balkin, την άτυπη συνταγματική μεταβολή και τη συζήτηση για την πανεπιστημιακή αστυνομία.

Περισσότερα

ΣτΕ 622/2021: Μια απόφαση υπέρ του εμβολιασμού

Ο Ιωάννης Κουτσούκος σχολιάζει την απόφαση 622/2021 του ΣτΕ, σύμφωνα με την οποία υπάρχει ευθύνη προς αποκατάσταση ηθικής βλάβης από νόμιμη πράξη εμβολιασμού και εξηγεί πώς η απόφαση αυτή λειτουργεί νομιμοποιητικά για τη διοικητική δράση.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.