Σχόλιο για την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού

Ο Σπύρος Βλαχόπουλος αναδεικνύει τα συνταγματικά όρια αναφορικά με την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού.

Η  κρατούσα άποψη στη νομολογία και στη θεωρία δέχεται ότι ο υποχρεωτικός εμβολιασμός για την αντιμετώπιση μεταδοτικών ασθενειών, αυτός καθαυτόν, δεν προσκρούει στο Σύνταγμα. Πράγματι, η αυτοδιάθεση του προσώπου (άρθρο 5 παρ. 1 Συντ) που περιλαμβάνει και την ελεύθερη επιλογή του να δεχθεί ή να μη δεχθεί μια ιατρική πράξη, μπορεί να καμφθεί στις περιπτώσεις εκείνες όπου ο υποχρεωτικός εμβολιασμός αποτελεί πρόσφορο μέσο για την προστασία της υγείας των άλλων. Έτσι και στην περίπτωση του Covid-19 και σύμφωνα με τα διαθέσιμα επιστημονικά στοιχεία, ο εμβολιασμός μπορεί να αποτελέσει ένα πρόσφορο μέσο για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Διότι οι εμβολιασμένοι, ακόμη και αν νοσήσουν, κατά κανόνα δεν θα εμφανίσουν βαριά συμπτώματα και δεν θα καταλάβουν κλίνες στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας εις βάρος άλλων ασθενών που τις χρειάζονται.

Ωστόσο, ακόμη και για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού, τίθενται απαράβατα όρια από το κράτος δικαίου, όπως αυτό νοηματοδοτείται από τις αρχές της ανθρώπινης αξίας (άρθρο 2 παρ. 1 Συντ), της ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 Συντ), της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 Συντ) και της υποχρέωσης σεβασμού του πυρήνα των θεμελιωδών δικαιωμάτων. Καταρχάς, θα πρέπει να εξαιρεθούν από τον εμβολιασμό όσοι εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο σοβαρών παρενεργειών, σύμφωνα με διαπιστωμένα ιατρικά κριτήρια.

Το κύριο, όμως, όριο που τάσσεται από την έννομη τάξη, αφορά στις κυρώσεις σε περίπτωση άρνησης εμβολιασμού. Κυρίως θα πρέπει να αποφεύγονται μέτρα που οδηγούν στη στέρηση των μέσων βιοπορισμού των πολιτών και των προστατευόμενων μελών των οικογενειών τους. Από την άποψη αυτή και επειδή η επιβολή μηνιαίου προστίμου εις το διηνεκές και χωρίς κριτήρια θα μπορούσε να εγείρει ζητήματα συνταγματικότητας, θα ήταν σκόπιμο να προβλεφθούν από τον νομοθέτη οι σχετικές πρόνοιες. 

Τέλος, το Σύνταγμα καθορίζει μόνο το πλαίσιο της πολιτειακής δραστηριότητας και αφήνει κατά κανόνα ένα ευρύ περιθώριο επιλογών στην πολιτική εξουσία. Έτσι και εδώ: Η επιβολή ή μη του μέτρου του υποχρεωτικού εμβολιασμού είναι πάντοτε μια δύσκολη πολιτική απόφαση. Το Σύνταγμα δεν απαγορεύει τον υποχρεωτικό εμβολιασμό, θέτει όμως το πλαίσιο επιβολής του. Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι και μετά τον υποχρεωτικό εμβολιασμό το κέντρο βάρους θα πρέπει να παραμείνει στην ενημέρωση. Ο ανθρώπινος φόβος νικιέται πάνω απ’ όλα με τη γνώση.

Σπύρος Βλαχόπουλος
Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ

Πηγή: Αναδημοσίευση από την kathimerini.gr (03.12.2021)

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Ανέγερση ψηλών κτηρίων: Η εφαρμογή του ΝΟΚ και ο ρόλος των ΟΤΑ για την αναστολή των οικοδομικών αδειών

Ο Παναγιώτης Γαλάνης γράφει για την πρόσφατη νομολογία του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, σύμφωνα με την οποία το ανώτατο ύψος ενός κτηρίου πρέπει να υπολογίζεται με βάση τους ειδικούς κανόνες δόμησης και όχι βάσει των ρυθμίσεων του ΝΟΚ.

Περισσότερα

Podcast | Συναντήσεις στο Σύνταγμα Ε8: Κράτος, Δημόσια διοίκηση, νομοθέτηση και διακυβέρνηση. Μια χαίνουσα πληγή

Ο Καθηγητής Δημοσίου Δικαίου & Πρόεδρος του Κέντρου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου, Ξενοφών Κοντιάδης και ο Διοικητικός Επιστήμονας, Σύμβουλος ΑΣΕΠ και πρ. βουλευτής, Παναγιώτης Καρκατσούλης, συζητούν για την Κυβέρνηση και το επιτελικό Κράτος, την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, τη νομοθέτηση και τη Δημόσια Διοίκηση στην Ελλάδα, διαχρονικά αλλά και σήμερα, εντός των πολλαπλών κρίσεων.

Περισσότερα

Η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης κατά το Ελληνικό και το Διεθνές Δίκαιο

Η αιγιαλίτιδα ζώνη περιέρχεται στην έννοια της Επικράτειας κατά το άρθρο 27 παρ. 1 του Συντάγματος καθώς και η κυριαρχία επ’ αυτής στην έννοια της εθνικής κυριαρχίας υπό την έννοια του άρθρου 28 παρ. 3 του Συντάγματος, το οποίο προβλέπει υπό ουσιαστικές και διαδικαστικές προϋποθέσεις περιορισμούς στην άσκησή της. Κατά συνέπεια οποιαδήποτε μεταβολή στο πλάτος της αιγιαλίτιδας ζώνης αποτελεί μεταβολή των ορίων της Επικράτειας. Σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ. 1 του Συντάγματος του 1975, καμία μεταβολή στα όρια της Επικράτειας δεν μπορεί να γίνει χωρίς νόμο, που ψηφίζεται από την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.