Η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας της 5ης Μαΐου 2020: Το βασικό επιχείρημα

Το BVG παρατήρησε ότι με το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης ζημιώνονται οι καταθέτες, γιατί εισπράττουν λιγότερους τόκους, και οι υγιείς επιχειρήσεις, γιατί οι προβληματικές επιβιώνουν παίρνοντας δάνεια με χαμηλό επιτόκιο.

Το γερμανικό Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο (BVG) έκρινε με απόφασή του στις 5.5.2020 ότι, αφού το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Δ.Ε.Ε.) δεν ασκεί πλήρη άλλα μόνον οριακό έλεγχο των μέτρων νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (Ε.Κ.Τ.), μη σταθμίζοντας σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας όλες τις πτυχές των μέτρων, ιδίως δε τις συνέπειες αυτών στην πραγματική οικονομία, και αδιαφορώντας αν έτσι η Ε.Κ.Τ. καταλήγει να ασκεί αρμοδιότητες που δεν ανήκουν στην Ένωση αλλά στα Κράτη μέλη, θα αναζητήσει από την Ε.Κ.Τ. τα δεδομένα που θα του επιτρέψουν να κρίνει πού τίθενται εκατέρωθεν τα όρια, προστατεύοντας με τον τρόπο αυτό τη συνταγματική ταυτότητα της χώρας. 

Το ερώτημα που είχε θέσει το BVG στο Δ.Ε.Ε. ήταν αν η Ε.Κ.Τ., με το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, ασκεί ανεπιτρέπτως οικονομική πολιτική και όχι μόνο νομισματική, όπως δικαιούται. Το Δ.Ε.Ε. του απάντησε ότι η Ε.Κ.Τ. ασκεί νομισματική πολιτική – γιατί το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης αποβλέπει στη σταθερότητα της αξίας του ευρώ, περιβάλλεται δε με επαρκείς εγγυήσεις ώστε να μη υπερβεί τα όριά του – ανεξαρτήτως αν η άσκηση νομισματικής πολιτικής έχει και αντίχτυπο στην οικονομία. Συνεπώς, κατά το Δ.Ε.Ε., η Ε.Κ.Τ. δεν υπερβαίνει τα όρια της δοτής αρμοδιότητας της Ένωσης στο πεδίο της νομισματικής πολιτικής εφαρμόζοντας το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

Επρόκειτο για το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων στη δευτερογενή αγορά, όπου η Ε.Κ.Τ., σε περίοδο ανώμαλα χαμηλού πληθωρισμού, θα αγόραζε ομόλογα, κυρίως κρατικά, για να «ρίξει» χρήμα στην αγορά, και έτσι να ανέβει ο μέσος πληθωρισμός στο 2%. Υπενθυμίζεται ότι σταθερότητα των τιμών, η κύρια αποστολή της Ε.Κ.Τ., σημαίνει, κατά την Ε.Κ.Τ., δύο τοις εκατό πληθωρισμό.

Το BVG παρατήρησε ότι με το πρόγραμμα αυτό (πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης) ζημιώνονται οι καταθέτες, γιατί εισπράττουν λιγότερους τόκους, και οι υγιείς επιχειρήσεις, γιατί οι προβληματικές επιβιώνουν παίρνοντας δάνεια με χαμηλό επιτόκιο.

Ιωάννης Σαρμάς
Πρόεδρος Ελεγκτικού Συνεδρίου


Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Γερμανική Απειθαρχία

Η βαρυσήμαντη και ατυχής – κυρίως για το ίδιο – πρόσφατη απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου (ΓΣΔ) σχετικά με το πρόγραμμα PEPP της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) υπέπεσε, πέραν από το προφανώς ακατάλληλο «μήνυμα» που έδωσε, σε τέσσερα κρίσιμα λάθη, που αγγίζουν όλους τους τομείς με τους οποίους καταπιάστηκε.

Περισσότερα

Ο Θεμελιώδης Νόμος της Γερμανίας: 70 χρόνια ζωής

Το Σύνταγμα της ενιαίας πλέον Γερμανίας επέτρεψε στη χώρα αυτή που δεν είχε στέρεη δημοκρατική παράδοση να ζήσει την πιο δημοκρατική, ελεύθερη, και ευτυχισμένη περίοδο της Ιστορίας της. Κατάφερε να γίνει υπόδειγμα και για άλλα δημοκρατικά Συντάγματα ευρωπαϊκών κρατών. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αποτελεί απαραίτητα παράδειγμα προς μίμηση.

Περισσότερα

«Ποιος ενεργεί ultra vires, το ΔΕΕ ή το BVerfG; Η απόφαση PSPP του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου»

Είναι εξόχως ανησυχητικό ότι το Συνταγματικό Δικαστήριο της χώρας, η οποία θεωρείται ότι εξ αρχής αποτελούσε και αποτελεί την ατμομηχανή της Ένωσης και το ισχυρότερο κράτος της αμφισβητεί με τόσο απόλυτο τρόπο την θεμελιωδέστερη αρχή του Ενωσιακού Δικαίου και την αυθεντία δύο οργάνων της και μάλιστα ανεξάρτητων από πολιτικές επιρροές, της ΕΚΤ και του ΔΕΕ.

Περισσότερα