Νέα & Ανακοινώσεις

Το φαινόμενο αυτό "συμπλοκής" κανόνων συνταγματικού και διοικητικού δικαίου δεν είναι διόλου σπάνιο, αφού οι δύο αυτοί κλάδοι του δικαίου είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι.

Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου ανήκουν στο διοικητικό ή συνταγματικό δίκαιο;

Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου ανήκουν, ως “ύλη”, στο συνταγματικό δίκαιο (ρυθμίζονται στο άρθρο 44 παρ. 1 του Συντάγματος) αλλά παράγουν αποτελέσματα διοικητικού δικαίου.

Περισσότερα
Ο ΠτΔ είναι ρυθμιστής του Πολιτεύματος. Δηλαδή η διαμεσολάβησή του με τα κανονιστικά κείμενα που υπογράφει είναι απαραίτητη για τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στους άλλους θεσμούς του Ελληνικού Συντάγματος.

Κατά πόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί να ασκήσει έλεγχο ως προς την αναλογικότητα ή την αποτελεσματικότητα μιας πράξης νομοθετικού περιεχομένου;

Κατά το άρθρο 44 παρ. 1 του Συντάγματος: «Σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί, ύστερα από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, να εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου». Το ερώτημα που τίθεται είναι τι μπορεί να ελέγξει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κατά το άρθρο αυτό.

Περισσότερα
Η οικουμενική κυβέρνηση είναι μια μορφή κυβέρνησης συνασπισμού με τη σύμπραξη όλων των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή.

Η Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας υπό ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες μπορεί να εφαρμοστεί;

Η κυβέρνηση εθνικής ενότητας είναι συνήθως κυβέρνηση συνασπισμού που συγκροτείται σε συνθήκες κρίσεις. Η οικουμενική κυβέρνηση είναι μια μορφή κυβέρνησης συνασπισμού με τη σύμπραξη όλων των κομμάτων της Βουλής και συνήθως οδηγεί τη χώρα σε νέες εκλογές.

Περισσότερα
Η συμμετοχή των πολιτών στο δημοκρατικό παιχνίδι δεν γίνεται μέσω απευθείας συμμετοχής στην κοινοβουλευτική διαδικασία.

Πώς μπορώ ως μαθήτρια να συμμετάσχω ουσιαστικά στη δημοκρατία;

Η φωνή των πολιτών, ανεξαρτήτως ηλικίας, έχει περισσότερες πιθανότητες να ακουστεί αν είναι καθαρή και επί της ουσίας προβάλλει το γενικό συμφέρον αποφεύγοντας μονολιθικούς χαρακτηρισμούς για περίπλοκα ζητήματα.

Περισσότερα
Αποτελεί ευθύνη ενός κράτους δικαίου να παρακολουθεί διαρκώς αυτά τα δεδομένα (κυρίως με τακτικούς ελέγχους στον πληθυσμό /άμεση και μαζική διάθεση τεστ) και να μην επαναπαύεται σε απαγορεύσεις και «υποχρεωτικότητες».

Μπορεί να επιβληθεί με απόφαση του Υπουργού Υγείας, μετά από γνώμη της ΕΕΔΥ, υποχρεωτικότητα εμβολιασμού;

Ο εμβολιασμός, ως ιατρική πράξη, προϋποθέτει πάντοτε τη συναίνεση του προσώπου, δεν μπορεί δηλαδή ποτέ να επιβληθεί με αναγκαστική επέμβαση στο σώμα (αρχή της ανθρώπινης αξίας).

Περισσότερα
Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) μπορεί να έχει περιεχόμενο που ρυθμίζεται από τυπικό νόμο με την προϋπόθεση ότι το ρυθμιστικό της πεδίο αφορά έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης. Ως ιδιότυπος τυπικός νόμος δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ για τις περιπτώσεις που απαγορεύεται από το Σύνταγμα ή την ΕΣΔΑ η αναδρομικότητα του νόμου.

Μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ) μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ;

Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) συνιστά ιδιότυπη νομοθετική πράξη που κατά την πρώτη φάση εκδίδεται ως κανονιστική διοικητική πράξη (ουσιαστικός νόμος) και εν συνεχεία αφού κυρωθεί κατά την συνήθη δικαιοπαραγωγική διαδικασία αποκτά και μάλιστα αναδρομικά όπως ορίζει ρητά το άρθρο 44 παρ. 1 Σ ισχύ τυπικού νόμου.

Περισσότερα
Στον Πρόεδρο της Βουλής ανήκει γενική αρμοδιότητα για τη "διεξαγωγή των εργασιών της Βουλής", που μπορεί να ερμηνευθεί ΄"όχι για τη μη διεξαγωγή".

Μετά την εμφάνιση κρουσμάτων Covid-19 μεταξύ των βουλευτών μπορεί ο Πρόεδρος της Βουλής να αποφασίσει τη διακοπή των εργασιών της βουλής;

Η περίπτωση της πανδημίας και ασθενείας βουλευτών εξ αυτής δύσκολα συνδέεται με την “αυτονομία της Βουλής”, ώστε να μπορεί να θεωρεί ότι εμπίπτει στο πεδίο αυτόνομης δράσης του Προέδρου. Από την άλλη, όμως, δεν μπορεί να αποκλεισθεί ότι, αναλόγως των διαστάσεων και των συνεπειών της, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ειδικά μέτρα και όσον αφορά στη λειτουργία της Βουλής.

Περισσότερα
Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) της 20.3.2020, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του νόμου 4683/2020, είχε προβλέψει στο άρθρο 68 παρ. 3 τη δυνατότητα περιορισμού ή απαγόρευσης της κυκλοφορίας των πολιτών εν όλω ή εν μέρει στην Επικράτεια. Το μέτρο του προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας τελικά επιβλήθηκε με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της 22.3.2020.

Βάσει ποιων διατάξεων έχουν τα μέλη της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας δικαίωμα να διενεργούν ελέγχους σε πολίτες;

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της 22.3.2020. στο άρθρο 1 παρ. 7 προβλέπει ότι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής του μέτρου προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, οι Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.