Πώς μπορώ ως μαθήτρια να συμμετάσχω ουσιαστικά στη δημοκρατία;

Η φωνή των πολιτών, ανεξαρτήτως ηλικίας, έχει περισσότερες πιθανότητες να ακουστεί αν είναι καθαρή και επί της ουσίας προβάλλει το γενικό συμφέρον αποφεύγοντας μονολιθικούς χαρακτηρισμούς για περίπλοκα ζητήματα.

Ερώτηση:

Ως μαθήτρια Λυκείου, κάνεις ποτέ δεν έχει ενημερώσει τους συμμαθητές μου ή εμένα για το πώς μπορούμε ουσιαστικά να συμμετέχουμε στη Δημοκρατία. Με αφορμή το αντι-περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που πρόκειται να ψηφιστεί -πάρα τις διαδηλώσεις των πολιτών- ήθελα να ρωτήσω πώς μπορούμε ως πολίτες να παρεμβαίνουμε στις αποφάσεις της βουλής; Με άλλα λόγια, πώς μπορώ ως 17χρονο κορίτσι να κάνω τη φωνή μου να ακουστεί επηρεάζοντας τις αποφάσεις της βουλής;

Απάντηση:

Η συμμετοχή των πολιτών στο δημοκρατικό παιχνίδι δεν γίνεται μέσω απευθείας συμμετοχής στην κοινοβουλευτική διαδικασία, δηλαδή στη συζήτηση και ψήφιση των νόμων από τη Βουλή (εκτός της ειδικής διαδικασίας της λεγόμενης «Βουλής των Εφήβων¨) αλλά μέσω άλλων τρόπων: έκφραση γνώμης, και ενδεχομένως διαμαρτυρίας, θέση ερωτημάτων ή ενδεχομένως αντιρρήσεων, μέσω βουλευτών. Όλα αυτά, κατά το πνεύμα της δημοκρατίας, απαιτούν ενδιαφερόμενους για τα κοινά αλλά και ενημερωμένους περί τα κοινά πολίτες.

Η φωνή των πολιτών, ανεξαρτήτως ηλικίας, έχει περισσότερες πιθανότητες να ακουστεί αν είναι καθαρή και επί της ουσίας προβάλλει το γενικό συμφέρον αποφεύγοντας μονολιθικούς χαρακτηρισμούς για περίπλοκα ζητήματα. 

Κώστας Μποτόπουλος
Συνταγματολόγος, Δικηγόρος

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;