Βάσει ποιων διατάξεων έχουν τα μέλη της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας δικαίωμα να διενεργούν ελέγχους σε πολίτες;

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της 22.3.2020. στο άρθρο 1 παρ. 7 προβλέπει ότι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής του μέτρου προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, οι Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Ερώτημα Πολίτη:

Σήμερα στο δρόμο για την εργασία μου (είμαι ιδιοκτήτης τεχνικής εταιρείας , των οποίων δεν έχει ανασταλεί η λειτουργία τους) με σταμάτησαν για έλεγχο 2 ευγενικοί υπάλληλοι της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΟΠΩΣ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ, είχαν μια μικτή ταυτότητα στο πέτο που δεν μπορούσα να διαβάσω και φορούσαν πολιτικά), που έλεγχαν την εφαρμογή των μέτρων της καραντίνας. Επειδή στην ιστοσελίδα aead.gr δεν υπάρχει παραπομπή στην σχετική νομοθεσία, μπορείτε να με πληροφορήσετε βάσει ποιων διατάξεων έχουν τα μέλη της Ε.Α.Δ. δικαίωμα να διενεργούν έλεγχους σε πολίτες;

Απάντηση:

Αρμόδιες αρχές για επιβολή κυρώσεων και δυνατότητα οδήγησης

Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) της 20.3.2020, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του νόμου 4683/2020, είχε προβλέψει στο άρθρο 68 παρ. 3 τη δυνατότητα περιορισμού ή απαγόρευσης της κυκλοφορίας των πολιτών εν όλω ή εν μέρει στην Επικράτεια. Το μέτρο του προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας τελικά επιβλήθηκε με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της 22.3.2020.

Η εν λόγω ΚΥΑ, στο άρθρο 1 παρ. 7 προβλέπει ότι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής του μέτρου, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, οι Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία συστήθηκε με το άρθρο 82 του ν. 4622/2019.

Ως προς τη δυνατότητα οδήγησης, πρέπει να επισημανθεί ότι δεν απαγορεύεται καταρχήν η κυκλοφορία με όχημα (αρ. 1 παρ. 5 εδ. β’ της ΚΥΑ), αρκεί να γίνεται για τους σκοπούς που περιοριστικά αναφέρονται στην παρ. 2 (π.χ. επίσκεψη σε γιατρό) . Ο δικαιολογητικός λόγος του περιορισμού κίνησης των οχημάτων είναι ότι σε περίπτωση αυξημένης κυκλοφορίας υπάρχει και μεγαλύτερος κίνδυνος ατυχημάτων, ο οποίος θα επιβάρυνε τις αστυνομικές και υγειονομικές αρχές αυτήν την περίοδο. Σημειωτέον ότι αντίστοιχοι περιορισμοί στην κίνηση των οχημάτων έχουν εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες που έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με τη διάδοση του κορωνοϊού COVID-19 και ιδίως σε έχουν πληγεί ιδιαιτέρως από αυτόν.

Απόστολος Βλαχογιάννης
Δ.Ν. Université Panthéon-Assas Paris II,
Μέλος ΣΕΠ ΕΑΠ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Μπορεί να επιβληθεί με απόφαση του Υπουργού Υγείας, μετά από γνώμη της ΕΕΔΥ, υποχρεωτικότητα εμβολιασμού;

Ο εμβολιασμός, ως ιατρική πράξη, προϋποθέτει πάντοτε τη συναίνεση του προσώπου, δεν μπορεί δηλαδή ποτέ να επιβληθεί με αναγκαστική επέμβαση στο σώμα (αρχή της ανθρώπινης αξίας).

Περισσότερα

Έχει «δικαίωμα» η κυβέρνηση να κλείσει τις εκκλησίες λόγω κορωνοϊού κι αν ναι υπό ποιες (θεσμικές) προϋποθέσεις;

Η απαγόρευση των συναθροίσεων και του κοινωνικού συγχρωτισμού αφορά, προσωρινά, όχι μόνο σε όλες τις λατρευτικές λειτουργίες (ανεξαρτήτως δόγματος), αλλά και σε όλες τις συναθροίσεις, όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς και στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ως επιστημονικά ενδεδειγμένο μέτρο ανάσχεσης της εξάπλωσης του ιού. Πρόκειται, δηλαδή, για ένα γενικό μέτρο κατά του κοινωνικού συγχρωτισμού εγγύτερα ορισμένων αποστάσεων.

Περισσότερα