Βάσει ποιων διατάξεων έχουν τα μέλη της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας δικαίωμα να διενεργούν ελέγχους σε πολίτες;

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της 22.3.2020. στο άρθρο 1 παρ. 7 προβλέπει ότι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής του μέτρου προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, οι Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Ερώτημα Πολίτη:

Σήμερα στο δρόμο για την εργασία μου (είμαι ιδιοκτήτης τεχνικής εταιρείας , των οποίων δεν έχει ανασταλεί η λειτουργία τους) με σταμάτησαν για έλεγχο 2 ευγενικοί υπάλληλοι της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΟΠΩΣ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ, είχαν μια μικτή ταυτότητα στο πέτο που δεν μπορούσα να διαβάσω και φορούσαν πολιτικά), που έλεγχαν την εφαρμογή των μέτρων της καραντίνας. Επειδή στην ιστοσελίδα aead.gr δεν υπάρχει παραπομπή στην σχετική νομοθεσία, μπορείτε να με πληροφορήσετε βάσει ποιων διατάξεων έχουν τα μέλη της Ε.Α.Δ. δικαίωμα να διενεργούν έλεγχους σε πολίτες;

Απάντηση:

Αρμόδιες αρχές για επιβολή κυρώσεων και δυνατότητα οδήγησης

Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) της 20.3.2020, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του νόμου 4683/2020, είχε προβλέψει στο άρθρο 68 παρ. 3 τη δυνατότητα περιορισμού ή απαγόρευσης της κυκλοφορίας των πολιτών εν όλω ή εν μέρει στην Επικράτεια. Το μέτρο του προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας τελικά επιβλήθηκε με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της 22.3.2020.

Η εν λόγω ΚΥΑ, στο άρθρο 1 παρ. 7 προβλέπει ότι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής του μέτρου, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, οι Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία συστήθηκε με το άρθρο 82 του ν. 4622/2019.

Ως προς τη δυνατότητα οδήγησης, πρέπει να επισημανθεί ότι δεν απαγορεύεται καταρχήν η κυκλοφορία με όχημα (αρ. 1 παρ. 5 εδ. β’ της ΚΥΑ), αρκεί να γίνεται για τους σκοπούς που περιοριστικά αναφέρονται στην παρ. 2 (π.χ. επίσκεψη σε γιατρό) . Ο δικαιολογητικός λόγος του περιορισμού κίνησης των οχημάτων είναι ότι σε περίπτωση αυξημένης κυκλοφορίας υπάρχει και μεγαλύτερος κίνδυνος ατυχημάτων, ο οποίος θα επιβάρυνε τις αστυνομικές και υγειονομικές αρχές αυτήν την περίοδο. Σημειωτέον ότι αντίστοιχοι περιορισμοί στην κίνηση των οχημάτων έχουν εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες που έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με τη διάδοση του κορωνοϊού COVID-19 και ιδίως σε έχουν πληγεί ιδιαιτέρως από αυτόν.

Απόστολος Βλαχογιάννης
Δ.Ν. Université Panthéon-Assas Paris II,
Μέλος ΣΕΠ ΕΑΠ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Μπορεί να επιβληθεί με απόφαση του Υπουργού Υγείας, μετά από γνώμη της ΕΕΔΥ, υποχρεωτικότητα εμβολιασμού;

Ο εμβολιασμός, ως ιατρική πράξη, προϋποθέτει πάντοτε τη συναίνεση του προσώπου, δεν μπορεί δηλαδή ποτέ να επιβληθεί με αναγκαστική επέμβαση στο σώμα (αρχή της ανθρώπινης αξίας).

Περισσότερα

PCR Test: Είναι νόμιμο σύμφωνα με το Ελληνικό δίκαιο; Έχει το δικαίωμα η κάθε αρχή να πραγματοποιεί τέτοια τεστ χωρίς την συγκατάθεση του επιβάτη/τουρίστα;

Η υποχρεωτική εξέταση του πληθυσμού που εισέρχεται στην Ελλάδα, η οποία γίνεται με σκοπό την οικονομική -τουριστική κατά κύριο λόγο- ανάπτυξη κατά τρόπο συνάδοντα με την προστασία της δημόσιας υγείας, δοκιμάζει το δικαίωμα αυτοδιαθέσεως του ατόμου. Yπό εξαιρετικές συνθήκες πανδημίας και ύστερα από ισόρροπη στάθμιση των συγκρουομένων εννόμων αγαθών, αυτού της αυτοδιαθέσεως του ατόμου, της προστασίας της ιδιωτικής ζωής, της αναπτύξεως της οικονομικής δραστηριότητας και της προστασίας της δημόσιας υγείας κρίνεται ότι μπορεί να λάβει χώρα για περιορισμένο χρονικό διάστημα και χωρίς τη χρήση βίας.

Περισσότερα

Είναι αντιθεσμικό και αντισυνταγματικό να κυβερνάει συνεχώς η εκτελεστική εξουσία με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου;

Την περίοδο της οικονομικής κρίσης αξιοποιήθηκε κατά κόρον ο θεσμός της πράξης νομοθετικού περιεχομένου. Ενδεικτικά, το 2012, χρονιά κορύφωσης της οικονομικής κρίσης, εκδόθηκαν συνολικά 25 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, περισσότερες δηλαδή από όσες είχαν εκδοθεί το διάστημα από το 2000 έως το 2011.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.