Ποια είναι η διαδικασία ώστε ένας νόμος να θεωρηθεί αντισυνταγματικός;

Στην ελληνική έννομη τάξη ο τυπικός νόμος από την έναρξη της ισχύος του ισχύει και εφαρμόζεται υποχρεωτικά από όλα τα κρατικά όργανα και τους πολίτες.

Ο νόμος από την έναρξη της ισχύος του είναι εξοπλισμένος με ένα τεκμήριο συνταγματικότητας, δηλαδή ισχύει και εφαρμόζεται υποχρεωτικά, ενώ η συνταγματικότητά του, κι ως εκ τούτου, η ισχύς ή πιο απλά η εφαρμογή του δεν μπορεί να θιγεί παρά κατόπιν άσκησης της διαδικασίας του ελέγχου της συνταγματικότητας.

Το δικαίωμα ψήφου, η ελευθερία της έκφρασης, η θρησκευτική λατρεία και το δικαίωμα ίδρυσης και συμμετοχής σε πολιτικά κόμματα είναι δικαιώματα που το άτομο μπορεί να απολαύσει μόνο χάρη στη θετική παρέμβαση του κράτους;

Η παραδοσιακή διάκριση των συνταγματικών δικαιωμάτων είναι αυτή ανάμεσα στα ατομικά δικαιώματα που έχουν αμυντική διάσταση, τα πολιτικά δικαιώματα που αξιώνουν από το κράτος συμμετοχή του πολίτη στην παραγωγή νόμων και λοιπόν ρυθμίσεων και τα κοινωνικά δικαιώματα που αξιώνουν από το κράτος παροχή.

Σε διαφορετική έκταση τα δικαιώματα χρειάζονται και την κρατική παρέμβαση. Όχι μόνο φυσικά: η ανάγκη αποχής του κράτους από την ελευθερία επιλογής την οποία τα δικαιώματα αυτά αποτυπώνουν είναι πάντοτε ζωτικής σημασίας.

Αν έχουμε μια κυβέρνηση που δεν έχει κλείσει ένα έτος από την εκλογή της μπορεί να προκαλέσει πρόωρες εκλογές λόγω της πανδημίας χωρίς να παραιτηθεί;

αν διαλυθεί μια φορά η Βουλή και γίνουν εκλογές για "εξαιρετικό λόγο", δεν μπορεί να ξαναγίνουν εκλογές σε λιγότερο από ένα χρόνο για "εξαιρετικό λόγο".

Σύμφωνα με το άρθρο 41 παρ. 2 του Σ η εκλεγμένη κυβέρνηση μπορεί να ζητήσει, και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι υποχρεωμένος να αποδεχτεί, τη διάλυση της Βουλής και τη διενέργεια εκλογών οποτεδήποτε για να “αντιμετωπιστεί εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας”.

Κατά πόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί να ασκήσει έλεγχο ως προς την αναλογικότητα ή την αποτελεσματικότητα μιας πράξης νομοθετικού περιεχομένου;

Ο ΠτΔ είναι ρυθμιστής του Πολιτεύματος. Δηλαδή η διαμεσολάβησή του με τα κανονιστικά κείμενα που υπογράφει είναι απαραίτητη για τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στους άλλους θεσμούς του Ελληνικού Συντάγματος.

Κατά το άρθρο 44 παρ. 1 του Συντάγματος: «Σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί, ύστερα από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, να εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου». Το ερώτημα που τίθεται είναι τι μπορεί να ελέγξει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κατά το άρθρο αυτό.

Η Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας υπό ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες μπορεί να εφαρμοστεί;

Η οικουμενική κυβέρνηση είναι μια μορφή κυβέρνησης συνασπισμού με τη σύμπραξη όλων των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή.

Η κυβέρνηση εθνικής ενότητας είναι συνήθως κυβέρνηση συνασπισμού που συγκροτείται σε συνθήκες κρίσεις. Η οικουμενική κυβέρνηση είναι μια μορφή κυβέρνησης συνασπισμού με τη σύμπραξη όλων των κομμάτων της Βουλής και συνήθως οδηγεί τη χώρα σε νέες εκλογές.

Πώς μπορώ ως μαθήτρια να συμμετάσχω ουσιαστικά στη δημοκρατία;

Η συμμετοχή των πολιτών στο δημοκρατικό παιχνίδι δεν γίνεται μέσω απευθείας συμμετοχής στην κοινοβουλευτική διαδικασία.

Η φωνή των πολιτών, ανεξαρτήτως ηλικίας, έχει περισσότερες πιθανότητες να ακουστεί αν είναι καθαρή και επί της ουσίας προβάλλει το γενικό συμφέρον αποφεύγοντας μονολιθικούς χαρακτηρισμούς για περίπλοκα ζητήματα.

Μπορεί να επιβληθεί με απόφαση του Υπουργού Υγείας, μετά από γνώμη της ΕΕΔΥ, υποχρεωτικότητα εμβολιασμού;

Αποτελεί ευθύνη ενός κράτους δικαίου να παρακολουθεί διαρκώς αυτά τα δεδομένα (κυρίως με τακτικούς ελέγχους στον πληθυσμό /άμεση και μαζική διάθεση τεστ) και να μην επαναπαύεται σε απαγορεύσεις και «υποχρεωτικότητες».

Ο εμβολιασμός, ως ιατρική πράξη, προϋποθέτει πάντοτε τη συναίνεση του προσώπου, δεν μπορεί δηλαδή ποτέ να επιβληθεί με αναγκαστική επέμβαση στο σώμα (αρχή της ανθρώπινης αξίας).