Θεσμική Χαλάρωση: Η διαρροή της υποτιθέμενης έκβασης της δίκης για τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων

Είναι ορθή η επίκριση που έκανε η πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με την διαρροή της υποτιθέμενης έκβασης της δίκης για τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων; Το πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα το φαινόμενο της θεσμικής χαλάρωσης διαβρώνει τον ρόλο και την αποστολή της θεσμικής δεοντολογίας.

Ένας από τους πιο ύπουλους κινδύνους που απειλεί την σύγχρονη ζωή της χώρας είναι αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε θεσμική χαλάρωση. Πρόκειται για τη σχετικοποίηση πάγιων θεσμικών υποχρεώσεων με την ανοχή συμπεριφορών και πρακτικών που υπονομεύουν τους θεσμούς και δοκιμάζουν τις αντοχές τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας θεσμικής χαλάρωσης αποτελεί η διαρροή στον Τύπο του αποτελέσματος της διάσκεψης των δικαστηρίων σε πολιτικά σημαντικές και κοινωνικά κρίσιμες υποθέσεις, ιδίως του Συμβουλίου της Επικρατείας, παρά την μυστικότητα της διάσκεψης και την απαγόρευση δημοσιοποίησης των απόψεων που διατυπώνονται στα πλαίσια της. Η πρακτική αυτή οδηγεί στο απαράδεκτο και άτοπο αποτέλεσμα να ανακοινώνεται ανεπίσημα, συχνά αναξιόπιστα και πολύ πριν από την δημοσίευση της απόφασης το αποτέλεσμα της δίκης και παρά το γεγονός ότι το σκεπτικό της απόφασης μπορεί να γνωστοποιηθεί πολύ αργότερα.

Επιπτώσεις της θεσμικής χαλάρωσης στα όρια μεταξύ των εξουσιών

Ορθά η πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας κα Αικατερίνη Σακελλαρόπουλου επέκρινε την διαρροή της υποτιθέμενης έκβασης της δίκης για τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων. Το πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα η χαλαρότητα αυτή διαβρώνει τον ρόλο και την αποστολή της θεσμικής δεοντολογίας. Αντί για την επίταση των υποχρεώσεων και των νομικών δεσμεύσεων με γνώμονα την προάσπιση στον ύψιστο βαθμό της ακεραιότητας του θεσμού, εν προκειμένω του Συμβουλίου της Επικρατείας και του ρόλου του ως δικαστηρίου με κεντρική θέση στο σύστημα ελέγχου συνταγματικότητας των νόμων της Ελλάδας, η θεσμική χαλάρωση καθιστά λιγότερο διακριτά, λιγότερο ευκρινή και σαφή τα όρια μεταξύ των εξουσιών και τις επεμβάσεις από τις οποίες πρέπει να προφυλαχθεί το Δικαστήριο, επειδή είναι ανεπίτρεπτες.

Τέτοιες είναι όχι μόνο οι επιρροές της εκτελεστικής εξουσίας, δηλαδή της κυβέρνησης και των υπουργών, αλλά και οι επαφές της τέταρτης εξουσίας, δηλαδή του Τύπου και των δημοσιογράφων με τους δικαστές, εφόσον γίνονται ανώνυμα και είναι αντιδεοντολογικές. Η ανώνυμη και αναρμόδια διαρροή του αποτελέσματος της δίκης δεν αρμόζει σε ένα ανώτατο δικαστήριο του κύρους του Συμβουλίου της Επικράτειας.

Γιάννης Τασόπουλος
Καθηγητής Δημοσίου Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Δικηγόρος

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Συνταγματικός ο υποχρεωτικός εμβολιασμός – Σχόλιο στην ΣτΕ (Δ΄ Τμήμα) 2387/2020

Η απόφαση αυτή αποτελεί την απάντηση σε όσους διακατεχόμενους είτε από απερισκεψία είτε από σκόπιμη άγνοια, δεισιδαιμονίες, προκαταλήψεις, ιδεοληψίες, ανορθολογισμό και συνομωσιολογία αρνούνται να δουν την πραγματικότητα και να προστατέψουν τον εαυτό τους αλλά και τους γύρω τους. Από την άλλη απευθύνεται και προς το Κράτος, το οποίο δεν αρκεί μόνο να προστατέψει τα πρόσωπα από τις μεταδοτικές ασθένειες και τους ιούς αλλά θα πρέπει με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο να τα ενημερώσει για τις προληπτικές ενέργειες του κάθε εμβολίου αλλά και τις ενδεχόμενες παρενέργειες.

Περισσότερα

ΣτΕ 622/2021: Μια απόφαση υπέρ του εμβολιασμού

Ο Ιωάννης Κουτσούκος σχολιάζει την απόφαση 622/2021 του ΣτΕ, σύμφωνα με την οποία υπάρχει ευθύνη προς αποκατάσταση ηθικής βλάβης από νόμιμη πράξη εμβολιασμού και εξηγεί πώς η απόφαση αυτή λειτουργεί νομιμοποιητικά για τη διοικητική δράση.

Περισσότερα

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ