Βάσει ποιων διατάξεων έχουν τα μέλη της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας δικαίωμα να διενεργούν ελέγχους σε πολίτες;

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της 22.3.2020. στο άρθρο 1 παρ. 7 προβλέπει ότι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής του μέτρου προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, οι Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Ερώτημα Πολίτη:

Σήμερα στο δρόμο για την εργασία μου (είμαι ιδιοκτήτης τεχνικής εταιρείας , των οποίων δεν έχει ανασταλεί η λειτουργία τους) με σταμάτησαν για έλεγχο 2 ευγενικοί υπάλληλοι της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΟΠΩΣ ΜΟΥ ΕΙΠΑΝ, είχαν μια μικτή ταυτότητα στο πέτο που δεν μπορούσα να διαβάσω και φορούσαν πολιτικά), που έλεγχαν την εφαρμογή των μέτρων της καραντίνας. Επειδή στην ιστοσελίδα aead.gr δεν υπάρχει παραπομπή στην σχετική νομοθεσία, μπορείτε να με πληροφορήσετε βάσει ποιων διατάξεων έχουν τα μέλη της Ε.Α.Δ. δικαίωμα να διενεργούν έλεγχους σε πολίτες;

Απάντηση:

Αρμόδιες αρχές για επιβολή κυρώσεων και δυνατότητα οδήγησης

Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) της 20.3.2020, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του νόμου 4683/2020, είχε προβλέψει στο άρθρο 68 παρ. 3 τη δυνατότητα περιορισμού ή απαγόρευσης της κυκλοφορίας των πολιτών εν όλω ή εν μέρει στην Επικράτεια. Το μέτρο του προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας τελικά επιβλήθηκε με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της 22.3.2020.

Η εν λόγω ΚΥΑ, στο άρθρο 1 παρ. 7 προβλέπει ότι αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής του μέτρου, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, οι Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία συστήθηκε με το άρθρο 82 του ν. 4622/2019.

Ως προς τη δυνατότητα οδήγησης, πρέπει να επισημανθεί ότι δεν απαγορεύεται καταρχήν η κυκλοφορία με όχημα (αρ. 1 παρ. 5 εδ. β’ της ΚΥΑ), αρκεί να γίνεται για τους σκοπούς που περιοριστικά αναφέρονται στην παρ. 2 (π.χ. επίσκεψη σε γιατρό) . Ο δικαιολογητικός λόγος του περιορισμού κίνησης των οχημάτων είναι ότι σε περίπτωση αυξημένης κυκλοφορίας υπάρχει και μεγαλύτερος κίνδυνος ατυχημάτων, ο οποίος θα επιβάρυνε τις αστυνομικές και υγειονομικές αρχές αυτήν την περίοδο. Σημειωτέον ότι αντίστοιχοι περιορισμοί στην κίνηση των οχημάτων έχουν εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες που έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με τη διάδοση του κορωνοϊού COVID-19 και ιδίως σε έχουν πληγεί ιδιαιτέρως από αυτόν.

Απόστολος Βλαχογιάννης
Δ.Ν. Université Panthéon-Assas Paris II,
Μέλος ΣΕΠ ΕΑΠ

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου ανήκουν στο διοικητικό ή συνταγματικό δίκαιο;

Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου ανήκουν, ως “ύλη”, στο συνταγματικό δίκαιο (ρυθμίζονται στο άρθρο 44 παρ. 1 του Συντάγματος) αλλά παράγουν αποτελέσματα διοικητικού δικαίου.

Περισσότερα

Μπορούν να προσφύγουν δικαστικά όσοι διαφωνούν με τη συνταγματικότητα και νομιμότητα της επιβολής προστίμου 100 ευρώ σε όποιον/α, ηλικίας άνω των 60 ετών, δεν εμβολιαστεί;

Ο Χαράλαμπος Τσιλιώτης απαντά σε ερωτήματα πολιτών σχετικά με τη δικαστική προσφυγή για το πρόστιμο 100 ευρώ στους/ις μη εμβολιασμένους/ες πολίτες άνω των 60 ετών.

Περισσότερα

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ