Συνταγματικά ζητήματα ως προς την απλή αναλογική, τον διορισμό πρωθυπουργού και τις κυβερνήσεις συνεργασίας
Ο Φίλιππος Καπόγιαννης γράφει για το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής, τις κυβερνήσεις συνεργασίας, αλλά και τις συνταγματικές επιταγές.
Από την πτώση της δικτατορίας στη θέσπιση του Συντάγματος του 1975
Με αφορμή την επέτειο αποκατάστασης της Δημοκρατίας, στις 24 Ιουλίου, ο Γεώργιος Κριαράς περιγράφει τη διαδρομή από την πτώση της δικτατορίας στο Σύνταγμα του 1975.
Δημοκρατικά(;) κόμματα εναντίον της δημοκρατίας; *
Με αφορμή τις πρόσφατες προεδρικές εκλογές στη Γαλλία, ο Ανδρέας-Ζαχαρίας Σαριδάκης γράφει για τη σχέση των πολιτικών κομμάτων με την ουσία, την ποιότητα και τη λειτουργία της δημοκρατίας.
Προεδρία της Κυβέρνησης: Μέσο εγκαθίδρυσης της πρωθυπουργικής μονοκρατορίας ή επιβεβλημένη οργανωτική παρέμβαση;
Το Σύνταγμα εγκαθιδρύει ένα πρωθυπουργοκεντρικό σύστημα διακυβέρνησης, απονέμοντας εκτεταμένες αρμοδιότητες στο όργανο της εκτελεστικής εξουσίας που φέρει την ευρύτερη και αμεσότερη δημοκρατική νομιμοποίηση. Η συγκρότηση της Προεδρίας της Κυβέρνησης δε μεταβάλλει την εκ του Συντάγματος κατανομή της ισχύος εντός του κυβερνητικού οργάνου, αλλά της προσδίδει ουσιαστικό περιεχόμενο.
Ο ρυθμιστικός ρόλος του Προέδρου της Δημοκρατίας: Στοιχείο προσδιοριστικό του τρόπου άσκησης των αρμοδιοτήτων του
Στο πλαίσιο της προεδρευόμενης κοινοβουλευτικής δημοκρατίας ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ρυθμιστής του πολιτεύματος και δεν εμπλέκεται στη διαμόρφωση και υλοποίηση της κρατικής πολιτικής, η οποία ανατίθεται στην αναδεικνυόμενη από τη Βουλή και ελεγχόμενη από αυτή υπεύθυνη Κυβέρνηση. Ο ΠτΔ οφείλει, κατά την έκδοση πράξεων για τις οποίες απαιτείται σύμπραξη του, να απέχει από τον έλεγχο του περιεχομένου και της ουσιαστικής νομιμότητας των κυβερνητικών αποφάσεων.