Συνταγματική Αναθεώρηση με Νέες Χρήσιμες Διατάξεις

Συνέντευξη στη ραδιοφωνική εκπομπή της ΕΡΑ «Μεγεθύνσεις» του Θανάση Γεωργακόπουλου παραχώρησε στις 22 Νοεμβρίου 2019 ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου και Πρόεδρος του Ιδρύματος Τσάτσου, κ. Ξενοφών Κοντιάδης, θίγοντας το πολύ σημαντικό ζήτημα της τελευταίας Συνταγματικής αναθεώρησης, για το οποίο έχει ανακύψει το κρίσιμο ερώτημα εάν τελικά αποτέλεσε μια «χαμένη ευκαιρία». Ακούστε τη σχετική συνέντευξη παρακάτω...

Συνέντευξη στη ραδιοφωνική εκπομπή της ΕΡΑ «Μεγεθύνσεις» του Θανάση Γεωργακόπουλου παραχώρησε στις 22 Νοεμβρίου 2019 ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου και Πρόεδρος του Ιδρύματος Τσάτσου, κ. Ξενοφών Κοντιάδης, θίγοντας το πολύ σημαντικό ζήτημα της τελευταίας Συνταγματικής αναθεώρησης, για το οποίο έχει ανακύψει το κρίσιμο ερώτημα εάν τελικά αποτέλεσε μια «χαμένη ευκαιρία».

Παρακάτω μπορείτε να ακούσετε τη σχετική συνέντευξη.

Πρόκειται για την τέταρτη κατά σειρά αναθεώρηση του ελληνικού Συντάγματος στα 44 χρόνια της Μεταπολίτευσης, η οποία ολοκληρώθηκε με το ψήφισμα της Θ΄ Αναθεωρητικής Βουλής που έλαβε χώρα στις 25 Νοεμβρίου 2019.

Σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Κοντιάδη η αναθεώρηση έχει αρκετές νέες διατάξεις, οι οποίες είναι χρήσιμες και συνεπώς δεν συμμερίζεται πλήρως την άποψη ότι αποτελεί μια «χαμένη ευκαιρία». Ένας τέτοιος χαρακτηρισμός, όπως τονίζει, θα μπορούσε να υιοθετηθεί μόνο για το γεγονός ότι «θα πρέπει να περιμένουμε πολλά χρόνια ακόμα για να ξεκινήσει μια νέα αναθεωρητική διαδικασία».

Παραλείψεις

Παράλληλα, ο κ. Κοντιάδης υπογραμμίζει τις παραλείψεις που παρατηρήθηκαν στο πλαίσιο της αναθεωρητικής διαδικασίας, οι οποίες αφορούν, μεταξύ άλλων, τη λειτουργία της δικαιοσύνης, τον έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων, την ανάδειξη της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων, την αδυναμία αλλαγής του άρθρου 16 αναφορικά με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, τη σταθερότητα του φορολογικού συστήματος. Πρόκειται για θέματα τα οποία ενώ συζητήθηκαν, δεν συγκέντρωσαν την απαιτούμενη συναίνεση για να συμπεριληφθούν στην αναθεώρηση.  

Το αρνητικό στοιχείο, σύμφωνα με τον κ. Κοντιάδη, στο όλο εγχείρημα της αναθεώρησης είναι το περιορισμένο ενδιαφέρον που επέδειξαν οι πολίτες παρόλο που υπήρξε μια φιλόδοξη εκκίνηση της διαδικασίας. Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Τσάτσου αποδίδει τη στάση αυτή στην κόπωση των πολιτών, η οποία απορρέει από τα σύνθετα προβλήματα που πλήττουν την καθημερινότητά τους.

Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας – Η ψήφος των αποδήμων

Σχετικά με το σημαντικό ζήτημα της εκλογής του προέδρου της Δημοκρατίας ο κ. Κοντιάδης επισημαίνει ότι δεν μπορεί να ισχύσει η απευθείας εκλογή από το λαό, δεδομένου ότι δεν κρίθηκε αναθεωρητέο το άρθρο 30, στο οποίο αναφέρεται ρητώς ότι η εν λόγω εκλογή γίνεται από τη Βουλή. Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι επιθυμητή θα ήταν η ανάδειξη ενός Προέδρου υπερκομματικού, με κύρος και αυτός θα μπορούσε να εκλεγεί από τη Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία.   

Για τους Έλληνες πολίτες που βρίσκονται στο εξωτερικό ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Τσάτσου υποστηρίζει ότι είναι σημαντικό να τους δοθεί η δυνατότητα να μπορούν να ψηφίζουν από τον τόπο στον οποίο ζουν. Για αυτό και θεωρεί χειρότερη την ακύρωση της προσπάθειας που γίνεται προς την κατεύθυνση αυτή σε σχέση με τον καθορισμό κάποιων περιορισμών.  

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Ένας πρώτος απολογισμός της συνταγματικής αναθεώρησης

Η αναθεώρηση του 2019 θα μείνει στην ιστορία ως πολιτικά άχρωμη, αλλά θεσμικά χρήσιμη. Για πρώτη φορά η επικοινωνιακή απήχηση ενός αναθεωρητικού διαβήματος στην κοινωνία ήταν τόσο ισχνή. Φταίει και το ίδιο το περιεχόμενο της τρέχουσας αναθεωρητικής πρωτοβουλίας, αφού με εξαίρεση την ψήφο των αποδήμων καμία αναθεωρητική πρόταση δεν φαίνεται να αγγίζει τις προσδοκίες της κοινωνίας.

Περισσότερα

Αφιέρωμα // Αλλαγή Εκλογικού Συστήματος // Το ζήτημα της εκλογικής μεταρρύθμισης

Η αλλαγή του εκλογικού νόμου ήταν μία από τις βασικές προεκλογικές εξαγγελίες του κυβερνώντος κόμματος. Ο εκλογικός νομοθέτης μπορεί να επαναφέρει το σύστημα bonus, όχι όμως απροϋπόθετο. Η αύξηση του ορίου εισόδου στη Βουλή από 3% σε 4% ή το πολύ σε 5%, είναι οριακά ανεκτή από συνταγματική άποψη. Τα περί αυξήσεως του αριθμού των βουλευτών Επικρατείας σε είκοσι αποτελούν προφανώς εσφαλμένες πληροφορίες. Το άρθρο 51 παρ. 4 του Συντάγματος δεν «δημιουργεί» ex novo ένα δικαίωμα που δεν το είχαν οι Έλληνες του εξωτερικού, αλλά απλώς θέλει να διευκολύνει την άσκησή του (π.χ. με την επιστολική ψήφο).

Περισσότερα

Είναι εφικτή η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το Λαό;

Η εκλογή του Π.τ.Δ. απευθείας από το Λαό αποτελεί σίγουρα μία λύση που θα μπορούσε να αποτρέψει την πρόωρη προσφυγή στις κάλπες και ipso facto τη μακροημέρευση των Κυβερνήσεων. Ωστόσο, επιφέρει συνταγματική δυσαρμονία στη πολιτική ζωή της χώρας και μάλιστα στο σκληρό πυρήνα που περιλαμβάνει τις μη αναθεωρητέες διατάξεις.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.