Στην πρόσφατη περίπτωση της επίταξης οικοπέδων σε νησιά για τη δημιουργία χώρων εγκατάστασης μεταναστών oι συνταγματικές προϋποθέσεις της επίταξης - έκτακτη, δημόσια, επείγουσα, πρόσκαιρη ανάγκη - φαίνονται να πληρούνται, ιδίως από τη στιγμή που η κυβέρνηση επικαλέστηκε ρητά όχι μόνο την κοινωνική αναταραχή σε περιοχές μαζικής υποδοχής μεταναστών-προσφύγων αλλά και απειλές κατά της δημόσιας υγιεινής.

Το άρθρο 18 παρ. 3 του Συντάγματος προβλέπει και ρυθμίζει δύο είδη επιτάξεως πραγμάτων: «πολιτικής», δηλαδή εν καιρώ ειρήνης, καθώς και στρατιωτικής, «σε περίπτωση πολέμου ή επιστράτευσης». Και τα δυο είδη πραγματώνονται μέσω προσωρινής αποστέρησης της χρήσης περιουσίας, με μονομερή πράξη του κράτους, προς το σκοπό ικανοποίησης έκτακτης δημόσιας ανάγκης.

Η επίταξη προσωπικών υπηρεσιών προβλέπεται, με παρεμφερείς προϋποθέσεις (πόλεμος ή επιστράτευση, άμυνα της χώρας, θεομηνία, κίνδυνος της δημόσιας υγείας, καθώς και ικανοποίηση τοπικών αναγκών, προκειμένου περί οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης), στο άρθρο 22 παρ. 4 του Συντάγματος. Ο ν. 3536/2007 περί «ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών σε περίοδο ειρήνης» συμπληρώνει και εξειδικεύει το συνταγματικό πλαίσιο της επίταξης.

Η πολιτική επίταξη

Η «πολιτική» επίταξη συνίσταται στην προσωρινή αποστέρηση χρήσεως και καρπώσεως ιδιοκτησίας,  που λαμβάνει, ειδικά για τα ακίνητα, τη μορφή αναγκαστικής εισφοράς γης. Επιτρέπεται μόνο για «θεραπεία άμεσης κοινωνικής ανάγκης που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια τάξη και υγεία». Η πλήρωση ή όχι, σε κάθε ειδική περίπτωση, της εν λόγω προϋπόθεσης, το αν συντρέχει δηλαδή ανάγκη που να είναι «άμεση», «κοινωνική» (δημόσια) και «επικίνδυνη», είναι δικαστικά ελέγξιμη. Οι έννοιες «δημόσια τάξη» και «δημόσια υγεία» πρέπει, κατά τη θεωρία, να ερμηνεύονται στενά, στην πράξη, πάντως, αυτό δεν είναι πάντα απλό. Η πρόκληση, διάδοση και μετάδοση λοιμωδών ή μολυσματικών ασθενειών βρίσκονται στον πυρήνα της «απειλής κατά της δημόσιας υγείας».

Η επίταξη και η έννοια του ευλόγου χρόνου

Ως εκ φύσεως προσωρινό μέτρο, η επίταξη συνδέεται με την έννοια του «ευλόγου χρόνου», του διαστήματος δηλαδή εντός του οποίου δεν είναι δυνατή η οριστική αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης. Ο εύλογος κρίνεται, κατά τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, ανά περίπτωση, που πάντως συνήθως δεν μπορεί να υπερβαίνει την πενταετία. Αν και δεν απαιτείται αποζημίωση από το Σύνταγμα, η νομοθεσία (ν. 4442/1929, όπως ισχύει) προβλέπει αποζημίωση που καλύπτει όμως μόνο τη θετική ζημία. Κάποιο είδος αποζημίωσης μπορεί να προβλέπει και η ίδια η κρατική πράξη που επιβάλλει την επίταξη.  

Οι μετανάστες και η επίταξη οικοπέδων σε νησιά

Στην πρόσφατη περίπτωση της επίταξης οικοπέδων σε νησιά για τη δημιουργία χώρων εγκατάστασης μεταναστών, υπήρχαν οι ιδιαιτερότητες της λήψης της απόφασης μέσω Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, καθώς και της πρόβλεψης μελλοντικής αλλά εντός δήλης προθεσμίας (δυο μηνών από τη δημοσίευση της απόφασης) και με ειδική διαδικασία (περιγραφόμενη στην ΠΝΠ) αποζημίωσης. 

Οι συνταγματικές προϋποθέσεις της επίταξης – έκτακτη, δημόσια, επείγουσα, πρόσκαιρη ανάγκη – φαίνονται να πληρούνται, ιδίως από τη στιγμή που η κυβέρνηση επικαλέστηκε ρητά όχι μόνο την κοινωνική αναταραχή σε περιοχές μαζικής υποδοχής μεταναστών-προσφύγων αλλά και απειλές κατά της δημόσιας υγιεινής. Το ζήτημα του εάν τελικώς θα υλοποιηθεί το συγκεκριμένο σχέδιο επίταξης εκφεύγει του νομικού σχολιασμού.

Κώστας Μποτόπουλος
Συνταγματολόγος

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Ασφάλεια του Δικαίου: Προϋπόθεση και Ζητούμενο στο «διάλογο» του κοινού Νομοθέτη και της κεντρικής Διοίκησης με το ΣτΕ για έναν αποτελεσματικό και δίκαιο Χωροταξικό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό, σύμφωνο με το Σύνταγμα και την Ε.Σ.Δ.Α

Ο Μιχάλης Παπαγεωργίου αναλύει εμβριθώς τις προϋποθέσεις για δίκαιη Πολεοδομική και Χωροταξική συγκρότηση της χώρας, με στόχο ποιοτικότερες συνθήκες διαβίωσης των παρόντων και μελλοντικών γενεών σε μία οργανωμένη Πολιτεία.

Περισσότερα

Πολιτική ευθύνη και πολιτικός πολιτισμός: Η παραίτηση των Υπουργών

Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με τον τ. Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, ο Γιάννης Τασόπουλος γράφει για την πολιτική ευθύνη της Κυβέρνησης και την αντικειμενική πολιτική ευθύνη των Υπουργών. Εξετάζει το ζήτημα της δημόσιας λογοδοσίας του/ης εκάστοτε Υπουργού, αλλά και τον κίνδυνο που ενέχουν οι προσωπικές αναφορές τόσο από την άποψη της διάκρισης των εξουσιών, όσο και από αυτή της κοινωνικής ηθικής του κράτους δικαίου και της ενδεχόμενης παραβίασης των δικαιωμάτων του κατηγορουμένου.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.