Με την κύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών κλείνει ένα μείζον θέμα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Πώς αξιολογείται, όμως, το αποτέλεσμα με βάση τους στόχους που είχαμε θέσει ως χώρα διαχρονικά;

Η Συμφωνία των Πρεσπών κυρώθηκε από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Βρισκόμαστε σε μια νέα πραγματικότητα, αφού πλέον ως κυρωθείσα διεθνής σύμβαση παράγει έννομα αποτελέσματα. Ο διάλογος για τις θετικές και τις αρνητικές όψεις της θα πρέπει να συνεχιστεί σε άλλους τόνους, μια που η ανατροπή της Συμφωνίας θα οδηγούσε σε ένα νομικό και διεθνοπολιτικό καθεστώς πολύ δυσμενέστερο από αυτό που ίσχυε πριν από την κύρωσή της, όπως βεβαιώνουν σοβαροί διεθνολόγοι και μάλιστα πολέμιοι της Συμφωνίας. Επιστροφή στην ονομασία πΓΔΜ δεν χωρεί, δυστυχώς ή ευτυχώς. 

Υπό το πρίσμα αυτής της πραγματικότητας το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε ως κράτος και ως πολίτες είναι να αναδείξουμε τις θετικές όψεις της Συμφωνίας και να απαιτήσουμε την πιστή εφαρμογή της, όπως ιδίως την erga omnes χρήση του ονόματος ως «Βόρειας Μακεδονίας», επιχειρώντας ταυτόχρονα να αμβλύνουμε τις επιπτώσεις των αρνητικών της όψεων, ιδίως ως προς τα αμφίσημα ζητήματα της γλώσσας και της εθνικότητας. Όσοι συνεχίσουν να επιχειρηματολογούν εναντίον της Συμφωνίας θα το πράττουν είτε από άγνοια είτε εκ του πονηρού, αφού η προβολή των αρνητικών της μόνο κακό προκαλεί ως προς την ερμηνεία και την εφαρμογή της.

Η εργαλειακή αξιοποίηση της Συμφωνίας των Πρεσπών

Υπάρχει όμως μία ακόμη κρίσιμη παράμετρος για την επόμενη μέρα της Συμφωνίας. Πέρα από το γεγονός ότι αναντίλεκτα ο τρόπος που διαπραγματεύθηκε η Κυβέρνηση αφήνει σοβαρά ερωτηματικά, είναι πρόδηλο σήμερα ότι η στόχευσή της δεν ήταν πρωτίστως να διαχειριστεί ένα σοβαρό εθνικό θέμα, που ταλάνιζε την ελληνική διπλωματία επί 27 χρόνια, όσο να το χρησιμοποιήσει με εργαλειακό τρόπο εις βάρος των πολιτικών της αντιπάλων.

Μπορεί να απέτυχε να διασπάσει τη Νέα Δημοκρατία, όμως προκάλεσε μια επικίνδυνη δεξιά στροφή της, κλείνοντας έτσι το μάτι στους κεντρώους ψηφοφόρους. Παράλληλα, πέτυχε να διασπάσει το ΚΙΝΑΛ και να οδηγήσει στην οριστική αποσύνθεση των μικρών κομμάτων όπως το Ποτάμι και οι ΑΝΕΛ

Η σοβαρότερη, ωστόσο, βλάβη που προκάλεσαν στη χώρα οι χειρισμοί της Κυβέρνησης ήταν ότι επιχείρησε (και ως ένα βαθμό πέτυχε) να διχάσει πάλι την ελληνική κοινωνία και να δώσει τροφή σε ένα κλίμα ακραίας πόλωσης. Η κατασκευή του νέου αφηγήματος του ΣΥΡΙΖΑ, μετά το άδοξο τέλος του διπόλου Μνημόνιο-Αντιμνημόνιο, περνάει σε μεγάλο βαθμό από τις Πρέσπες.   

Αυτή είναι η παγίδα που οφείλουμε να αποφύγουμε. Όποιος συνεχίσει να θρηνεί ή να κηρύσσει ανένδοτους αγώνες κατά των Πρεσπών δεν θα ενεργεί εποικοδομητικά για τη χώρα, ούτε μπροστά στο βαρύ διπλωματικό (και όχι μόνο) έργο αξιοποίησης των θετικών όψεων της Συμφωνίας, ούτε μπροστά σε μια προεκλογική περίοδο όπου οι κυβερνώντες δεν θα πρέπει να αξιολογηθούν για τις Πρέσπες, όσο για την παταγώδη αποτυχία τους στην οικονομία, τα πλήγματα στους θεσμούς, τη διάλυση του τραπεζικού συστήματος, τη φτωχοποίηση των μεσαίων στρωμάτων και τη διάψευση όλων των προσδοκιών που καλλιέργησαν για να κερδίσουν τις εκλογές το 2015.

Οι Πρέσπες κλείνουν ένα κεφάλαιο της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, καταγράφοντας ένα μέτριο αποτέλεσμα με γνώμονα τους στόχους που είχαν διαχρονικά τεθεί. Όμως, η διαρκής αναπαραγωγή αυτής της συζήτησης και η αναγωγή των Πρεσπών σε αρνητικό σύμβολο δεν αποτελούν πατριωτική στάση. Ένας τέτοιος συμβολισμός θα αποδειχθεί επιζήμιος για τη χώρα, εις όφελος εκείνων των δυνάμεων που θρέφονται από την πόλωση, τον διχασμό και τον εθνικολαϊκισμό. Οι Πρέσπες θα πρέπει τελικά να αποτελέσουν μάθημα εθνικής αυτογνωσίας.

Ξενοφών Κοντιάδης
Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου

* Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα Πρώτο Θέμα στις 3/2/2019.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Αξιοκρατία στην επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης

Η πρόκληση που αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση κατά την επιλογή της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων, αν θέλει να κινηθεί εντός της δημοκρατικής μας τάξης, είναι οι επιλογές της να μην κινδυνεύσουν να χαρακτηρισθούν ως αυθαίρετες.

Περισσότερα

Συνταγματικοί προβληματισμοί σε μία καταρχήν θετική ρύθμιση για την ψήφο των εκτός επικρατείας Ελλήνων

Η επίτευξη ευρύτατης συναίνεσης για την διευκόλυνση της ψήφου των εκτός επικρατείας εκλογέων είναι μία δύσκολη υπόθεση ενόψει της ατυχούς ρύθμισης του άρθρου 51 παρ. 4 εδ. β΄ του Συντάγματος. Αναγνωρίζουμε τον κρίσιμο ρόλο του ΚΚΕ για την επίτευξη της απαραίτητης πλειοψηφίας και των όρων που πρόβαλε για την υπερψήφιση της νέας ρύθμισης. Δυστυχώς, οι όροι αυτοί είναι συνταγματικώς προβληματικοί.

Περισσότερα

Όψεις της αρχής της αμεροληψίας στη σύγχρονη πολιτική πραγματικότητα

Η τρέχουσα πολιτική πραγματικότητα έφερε στο προσκήνιο διάφορες όψεις της αρχής της αμεροληψίας που συνδέονται με το ζήτημα της υποκρισίας και του κυνισμού στην πολιτική. Αν θέλουμε να ασκήσουμε την εξουσία με αμερόληπτο τρόπο, αυτό συνεπάγεται ορισμένες δεσμεύσεις και περιορισμούς. Μπορεί να ανταποκριθούμε σε αυτό το βάρος, παρότι πολιτικά, κομματικά, δεν συμφέρει. Είναι όμως δύσκολο να έχουμε και τα δύο: το ηθικό πολιτικό επιχείρημα ότι είμαστε αμερόληπτοι και το επιθυμητό αποτέλεσμα να κάνουμε αυτό που μας συμφέρει πολιτικά και προτιμούμε κομματικά.

Περισσότερα