Search
Close this search box.
Αν τελικά ψηφιστεί ως έχει το άρθρο 10 του νομοσχεδίου για την ιδιωτική εκπαίδευση, ώστε να πραγματοποιηθεί στον τομέα της ιδιωτικής εκπαίδευσης η αρχή «Easy fire, easy hire», δεν θα έχει μείνει τίποτε από τον προστατευτικό πυρήνα του άρθρου 16 παρ. 8 Συντ.

Το άρθρο 10 του νομοσχεδίου για την ιδιωτική εκπαίδευση και η έντονα ιδεολογικά φορτισμένη αιτιολογική σκέψη που το συνοδεύει, στρέφονται εναντίον των πρόσφατων (νόμος Φίλη του 2016) ή παλαιότερων (νόμος Ευθυμίου – Γκεσούλη του 2002) νομοθετικών παρεμβάσεων που εμπόδιζαν τις ελεύθερες («αναιτιώδεις») απολύσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Μάλιστα, ένας υπέρμαχος της νέας ρύθμισης (Τ. Αβραντίνης, στην εφημ. Φιλελεύθερος, 11-12.7.2020), θεωρεί ότι ήρθε η ώρα να ισχύσει στον τομέα της ιδιωτικής εκπαίδευσης το «Easy fire, easy hire», αγνοώντας προφανώς τα δεδομένα του ελληνικού Συντάγματος και ιδίως το άρθρο 16 παρ. 8 Συντ. που θεσπίστηκε ακριβώς με σκοπό να διασφαλίσει μια αυξημένη προστασία στην εργασία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.

Πράγματι, η ίδια η ορολογία του άρθρου 16 παρ. 8 Συντ. στο οποίο γίνεται λόγος για «υπηρεσιακή κατάσταση» των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ωσάν να πρόκειται για οιονεί δημοσίους υπαλλήλους (πρβλ. τον τίτλο των άρθρων 103-104 Συντ. για την «υπηρεσιακή κατάσταση των οργάνων της διοίκησης») και οι σχετικές συζητήσεις στην Αναθεωρητική Βουλή του 1975 γύρω από το άρθρο αυτό, μαρτυρούν ότι ο βασικός λόγος της ύπαρξης του είναι η συνταγματική εγγύηση σταθερών, κατά το δυνατόν, συνθηκών εργασίας στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς ώστε να μην επικρέμαται από πάνω τους ο κίνδυνος της απόλυσης «ad nutum» (κατά βούληση του εργοδότη, χωρίς δικαιολογημένη αιτία) (βλ. επ’ αυτού τη μελέτη μου, Σύνταγμα και εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, σε ΕφημΔΔ, 2010, σελ. 484 επ.).

Η ειδική αυτή μέριμνα του συνταγματικού νομοθέτη για την προστασία της εργασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών εξυπηρετεί το γενικότερο συμφέρον της εκπαίδευσης κατά το άρθρο 16 Συντ., έχει δηλαδή και μια αντικειμενική συνταγματική θεμελίωση. Δεδομένου ότι τότε (1975), αλλά δυστυχώς ακόμη και σήμερα (2020), μετά την κατάργηση με τον ν. 4623/2019 του βάσιμου λόγου απόλυσης που είχε θεσπιστεί με τον ν. 4611/2019 ως πρόσθετος όρος για την εγκυρότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου, ίσχυε και εξακολουθεί να ισχύει στο ελληνικό δίκαιο της καταγγελίας, η δυνατότητα της απόλυσης «ad nutum», υπό την επιφύλαξη μόνο της απαγόρευσης της κατάχρησης δικαιώματος κατά το άρθρο 281 ΑΚ, (βλ. Δ. Ζερδελή, Εργατικό Δίκαιο, 2019, σελ. 1208 επ.) η πρόσθετη κατά το άρθρο 16 παρ. 8 Συντ. προστασία της εργασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δεν μπορεί να διασφαλιστεί παρά μόνο με ειδικές ρυθμίσεις κατά παρέκκλιση από την κοινή εργατική νομοθεσία.

Από την άποψη αυτήν, τα νομοθετήματα των Ευθυμίου – Γκεσούλη ή του Φίλη, που θέσπιζαν υποχρέωση αιτιολόγησης της καταγγελίας με την επίκληση συγκεκριμένων λόγων και περιείχαν και άλλες προστατευτικές διατάξεις για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, αποτελούσαν, αν όχι μια συνταγματικώς αναγκαία, πάντως μια συνεπή εφαρμογή του άρθρου 16 παρ. 8 Συντ.. Και κανένα πρόβλημα δεν δημιουργούσαν, από την άποψη της οικονομικής ελευθερίας των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων, διότι όπως έχει αποφανθεί προ πολλού χρόνου το ΣτΕ, με το άρθρο 16 πα. 8 Συντ. «δεν παρέχεται απλώς η δυνατότητα ασκήσεως ιδιωτικής επιχειρήσεως στο πλαίσιο του άρθρου 5 του Συντάγματος, αλλά δημοσίου λειτουργήματος από ιδιωτικόν φορέα υποκείμενον σε κρατικόν έλεγχον και εποπτείαν» (ΣτΕ Ολ. 2376/1988).

Έτσι, αν τελικά ψηφιστεί ως έχει το άρθρο 10 του νομοσχεδίου, ώστε να πραγματοποιηθεί στον τομέα της ιδιωτικής εκπαίδευσης η αρχή «Easy fire, easy hire», δεν θα έχει μείνει τίποτε από τον προστατευτικό πυρήνα του άρθρου 16 παρ. 8 Συντ..

Χαράλαμπος Ανθόπουλος
Καθηγητής Δικαίου και Διοίκησης ΕΑΠ

Το άρθρο δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο Πρώτο Θέμα στις 19/7/2020.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Γάμος και τεκνοθεσία για ομόφυλα ζευγάρια: τέλος των διακρίσεων και ισότητα για όλους

Με αφορμή το Pride 2022, ο Αντώνης Γ. Καραμπατζός γράφει για τα αναγκαία βήματα της ελληνικής Πολιτείας στην κατεύθυνση θεσμοθέτησης του γάμου και της τεκνοθεσίας (και) για τα ομόφυλα ζευγάρια.

Περισσότερα

Η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης κατά το Ελληνικό και το Διεθνές Δίκαιο

Η αιγιαλίτιδα ζώνη περιέρχεται στην έννοια της Επικράτειας κατά το άρθρο 27 παρ. 1 του Συντάγματος καθώς και η κυριαρχία επ’ αυτής στην έννοια της εθνικής κυριαρχίας υπό την έννοια του άρθρου 28 παρ. 3 του Συντάγματος, το οποίο προβλέπει υπό ουσιαστικές και διαδικαστικές προϋποθέσεις περιορισμούς στην άσκησή της. Κατά συνέπεια οποιαδήποτε μεταβολή στο πλάτος της αιγιαλίτιδας ζώνης αποτελεί μεταβολή των ορίων της Επικράτειας. Σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ. 1 του Συντάγματος του 1975, καμία μεταβολή στα όρια της Επικράτειας δεν μπορεί να γίνει χωρίς νόμο, που ψηφίζεται από την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.