Η αναβάθμιση του ΕΣΡ: πρόταση τροποποίησης του ν. 2863/2000

Με αφορμή την εκδήλωση της επόμενης Τετάρτης 30.11, ο Αλέξανδρος Οικονόμου προτείνει τροποποίηση του νομικού πλαισίου του ΕΣΡ, με σκοπό την αναβάθμιση της ανεξαρτησίας του.

Αν και το ΕΣΡ είναι από τις πρώτες ανεξάρτητες αρχές (1989), παρέμενε πάντοτε εγκλωβισμένο στη λογική ενός διοικητικού οργάνου με έμφαση στην επιβολή κυρώσεων εις βάρος των ραδιοφωνικών και των τηλεοπτικών σταθμών, χωρίς ουσιαστική συμμετοχή στη διαμόρφωση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου. Η θεσμική πορεία του ΕΣΡ χαρακτηρίζεται εξαρχής από την προσπάθεια ελέγχου της Αρχής από το κομματικό σύστημα και περαιτέρω από την εκάστοτε κυβέρνηση τόσο κατά τον ορισμό των μελών, όσο και κατά την απόδοση αρμοδιοτήτων. Παρά την προσπάθεια που ξεκίνησε με το ν. 2863/2000 να αναζητηθούν συναινετικές λύσεις από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής κατά την επιλογή των μελών και παρά τη συνταγματική του κατοχύρωση (2001), το αποτέλεσμα ήταν η «δικαστικοποίηση» του θεσμού (δεν είναι τυχαία η παρουσία ανώτατων δικαστών του Αρείου Πάγου στην ηγεσία της αρχής κατά τα τελευταία 20 χρόνια) και η υποβάθμιση του ρυθμιστικού του ρόλου. Θα μπορούσε η αναγκαστική ανάθεση στο ΕΣΡ αρμοδιοτήτων ρύθμισης του διαδικτύου, κατ’ αναλογία όσων συμβαίνουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να λειτουργήσει ως η πιο σοβαρή υπενθύμιση για την ανάγκη ριζικών αλλαγών στη λειτουργία αυτής της κομβικής για τη δημοκρατία ανεξάρτητης αρχής;

Απαντώντας καταφατικά στο ερώτημα, ο υπογράφων συνέταξε μια πρόταση τροποποίησης του Ν. 2863/2000, που αποτελεί τον καταστατικό νόμο του ΕΣΡ, προτείνοντας τρεις βασικές αλλαγές, με τις οποίες το ΕΣΡ αποκτά χαρακτηριστικά ανεξάρτητης αρχής:

1. Eνισχύεται η ανεξαρτησία του διότι αποκτά νομική προσωπικότητα και οικονομική αυτοτέλεια (δικά του έσοδα) (άρθρο 1 παρ. 1 & 2 και νέο άρθρο 5α)

2. Αυξάνονται οι αρμοδιότητές του διότι εκδίδει κανονιστικές πράξεις και αποκτά περισσότερες συμβουλευτικές αρμοδιότητες

– Σε συνέχεια της νομολογίας ΣτΕ Ολ 95/2017, παρεμβαίνει γνωμοδοτικά στις διαδικασίες εκδόσεως κανονιστικών πράξεων που προηγούνται των αδειοδοτήσεων ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, έτσι ώστε η σημαντική αυτή αρμοδιότητα να πάψει να εξαρτάται αποκλειστικά από τις εκάστοτε κυβερνητικές επιλογές (άρθρο 4 παρ. 1, στοιχ. β’).

– Προβλέπεται κανονιστική αρμοδιότητα σε ζητήματα που αφορούν την εφαρμογή των νόμων (άρθρο 4, παρ. 1, στοιχ. γ’, δ’ και ε’). Αποκαθίσταται έτσι η ισορροπία μεταξύ του νόμου (που θέτει τις αρχές και δεν υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες) και της εφαρμοστικής πράξης (που λαμβάνει υπόψη της τις ιδιαιτερότητες κάθε χρονικής περιόδου).

– Προβλέπεται απλή γνωμοδοτική αρμοδιότητα πριν από την κατάθεση σχεδίων νόμων ή προεδρικών διαταγμάτων ή άλλων κανονιστικών πράξεων που αφορούν σε αντικείμενο αρμοδιότητάς του (άρθρο 4 παρ. 2).    

3. Γίνεται αποτελεσματικότερο διότι βελτιώνεται το νομικό καθεστώς των μελών ως προς τέσσερα σημεία: μειώνεται ο αριθμός των μελών από 9 σε 7 (άρθρο 2 παρ. 1), προβλέπεται πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πλήρωση των κενών θέσεων μελών (άρθρο 2 παρ. 2) και η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση για όλα τα μέλη (άρθρο 3 παρ. 1), απαιτείται η αποδεδειγμένη γνώση του αντικειμένου ως προϋπόθεση διορισμού (άρθρο 2 παρ. 3) και θεσπίζεται όριο ηλικίας (άρθρο 3 παρ. 10).

Αλέξανδρος Οικονόμου
ΔΝ Δικηγόρος, Ειδ. Επιστήμονας ΕΣΡ


Για να δείτε αναλυτικά τις προτάσεις πατήστε εδώ.

Για να δείτε το πρόγραμμα της εκδήλωσης, με τίτλο “Quo Vadis Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης;”, που διοργανώνεται την Τετάρτη 30.11.2022 από το ΚΕΣΔ πατήστε εδώ.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Το Δίκαιο της Ανάγκης / Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα (25ο video-podcast)

Στο 25ο Βίντεο-Μάθημα της ειδικής εκπαιδευτικής ενότητας Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα, ο Αχιλλεύς Αιμιλιανίδης περιγράφει την έννοια του Δικαίου της Ανάγκης. Τι σημαίνει “ανάγκη” για το Σύνταγμα και ποιοι οι λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν στην εφαρμογή του Δικαίου της Ανάγκης; Πού θεμελιώνεται αυτό και ποια τα όρια που πρέπει να τηρούνται;

Περισσότερα

Σβήνουμε το στίγμα. Στον λόγο μας: Συνέντευξη της Δρ. Μ. Μουσμούτη

Ακούστε τι είπε η Δρ. Μ. Μουσμούτη για τις εκδόσεις του προγράμματος “Σβήνουμε το Στίγμα. Στον λόγο μας”, που προωθεί τον συμπεριληπτικό & αντιστιγματιστικό λόγο και την καταπολέμηση του στίγματος ψυχικής υγείας, στην εκπομπή του Περικλή Βασιλόπουλου “Athens Calling” στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ.

Περισσότερα

Η αναγνώριση γάμων ομοφύλων που τελέστηκαν στο εξωτερικό

Ο Βασίλης Σωτηρόπουλος σχολιάζει τη νομολογία του ΕΔΔΑ και του ΔΕΕ που καθιστά την αναγνώριση γάμων ομοφύλων που συνάπτονται στο εξωτερικό αναπόφευκτη και για τις χώρες που δεν έχουν προβλέψει τη συγκεκριμένη δυνατότητα στο θετό τους δίκαιο, όπως η Ελλάδα.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.