Η αναβάθμιση του ΕΣΡ: πρόταση τροποποίησης του ν. 2863/2000

Με αφορμή την εκδήλωση της επόμενης Τετάρτης 30.11, ο Αλέξανδρος Οικονόμου προτείνει τροποποίηση του νομικού πλαισίου του ΕΣΡ, με σκοπό την αναβάθμιση της ανεξαρτησίας του.

Αν και το ΕΣΡ είναι από τις πρώτες ανεξάρτητες αρχές (1989), παρέμενε πάντοτε εγκλωβισμένο στη λογική ενός διοικητικού οργάνου με έμφαση στην επιβολή κυρώσεων εις βάρος των ραδιοφωνικών και των τηλεοπτικών σταθμών, χωρίς ουσιαστική συμμετοχή στη διαμόρφωση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου. Η θεσμική πορεία του ΕΣΡ χαρακτηρίζεται εξαρχής από την προσπάθεια ελέγχου της Αρχής από το κομματικό σύστημα και περαιτέρω από την εκάστοτε κυβέρνηση τόσο κατά τον ορισμό των μελών, όσο και κατά την απόδοση αρμοδιοτήτων. Παρά την προσπάθεια που ξεκίνησε με το ν. 2863/2000 να αναζητηθούν συναινετικές λύσεις από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής κατά την επιλογή των μελών και παρά τη συνταγματική του κατοχύρωση (2001), το αποτέλεσμα ήταν η «δικαστικοποίηση» του θεσμού (δεν είναι τυχαία η παρουσία ανώτατων δικαστών του Αρείου Πάγου στην ηγεσία της αρχής κατά τα τελευταία 20 χρόνια) και η υποβάθμιση του ρυθμιστικού του ρόλου. Θα μπορούσε η αναγκαστική ανάθεση στο ΕΣΡ αρμοδιοτήτων ρύθμισης του διαδικτύου, κατ’ αναλογία όσων συμβαίνουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να λειτουργήσει ως η πιο σοβαρή υπενθύμιση για την ανάγκη ριζικών αλλαγών στη λειτουργία αυτής της κομβικής για τη δημοκρατία ανεξάρτητης αρχής;

Απαντώντας καταφατικά στο ερώτημα, ο υπογράφων συνέταξε μια πρόταση τροποποίησης του Ν. 2863/2000, που αποτελεί τον καταστατικό νόμο του ΕΣΡ, προτείνοντας τρεις βασικές αλλαγές, με τις οποίες το ΕΣΡ αποκτά χαρακτηριστικά ανεξάρτητης αρχής:

1. Eνισχύεται η ανεξαρτησία του διότι αποκτά νομική προσωπικότητα και οικονομική αυτοτέλεια (δικά του έσοδα) (άρθρο 1 παρ. 1 & 2 και νέο άρθρο 5α)

2. Αυξάνονται οι αρμοδιότητές του διότι εκδίδει κανονιστικές πράξεις και αποκτά περισσότερες συμβουλευτικές αρμοδιότητες

– Σε συνέχεια της νομολογίας ΣτΕ Ολ 95/2017, παρεμβαίνει γνωμοδοτικά στις διαδικασίες εκδόσεως κανονιστικών πράξεων που προηγούνται των αδειοδοτήσεων ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, έτσι ώστε η σημαντική αυτή αρμοδιότητα να πάψει να εξαρτάται αποκλειστικά από τις εκάστοτε κυβερνητικές επιλογές (άρθρο 4 παρ. 1, στοιχ. β’).

– Προβλέπεται κανονιστική αρμοδιότητα σε ζητήματα που αφορούν την εφαρμογή των νόμων (άρθρο 4, παρ. 1, στοιχ. γ’, δ’ και ε’). Αποκαθίσταται έτσι η ισορροπία μεταξύ του νόμου (που θέτει τις αρχές και δεν υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες) και της εφαρμοστικής πράξης (που λαμβάνει υπόψη της τις ιδιαιτερότητες κάθε χρονικής περιόδου).

– Προβλέπεται απλή γνωμοδοτική αρμοδιότητα πριν από την κατάθεση σχεδίων νόμων ή προεδρικών διαταγμάτων ή άλλων κανονιστικών πράξεων που αφορούν σε αντικείμενο αρμοδιότητάς του (άρθρο 4 παρ. 2).    

3. Γίνεται αποτελεσματικότερο διότι βελτιώνεται το νομικό καθεστώς των μελών ως προς τέσσερα σημεία: μειώνεται ο αριθμός των μελών από 9 σε 7 (άρθρο 2 παρ. 1), προβλέπεται πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πλήρωση των κενών θέσεων μελών (άρθρο 2 παρ. 2) και η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση για όλα τα μέλη (άρθρο 3 παρ. 1), απαιτείται η αποδεδειγμένη γνώση του αντικειμένου ως προϋπόθεση διορισμού (άρθρο 2 παρ. 3) και θεσπίζεται όριο ηλικίας (άρθρο 3 παρ. 10).

Αλέξανδρος Οικονόμου
ΔΝ Δικηγόρος, Ειδ. Επιστήμονας ΕΣΡ


Για να δείτε αναλυτικά τις προτάσεις πατήστε εδώ.

Για να δείτε το πρόγραμμα της εκδήλωσης, με τίτλο “Quo Vadis Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης;”, που διοργανώνεται την Τετάρτη 30.11.2022 από το ΚΕΣΔ πατήστε εδώ.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Η ΣτΕ Ολ. 1681/2022 και η συνταγματικότητα της απαγόρευσης των υπαίθριων συναθροίσεων τις ημέρες της επετείου του Πολυτεχνείου: Ένας ακόμα κρίκος στην αναδυόμενη «νομολογία της πανδημίας» *

Ο Χαράλαμπος Τσιλιώτης σχολιάζει την πρόσφατη απόφαση ΣτΕ για την απαγόρευση συναθροίσεων λόγω της πανδημίας.

Περισσότερα

Η συνταγματική καθημερινότητα της πανδημίας

Η ανθεκτικότητα των συνταγματικών δικαιωμάτων αποτελεί πυρήνα της ανθεκτικότητας του Συντάγματος, της δυνατότητάς του να υποδέχεται απρόβλεπτες κρίσεις συνεχίζοντας να επιτελεί τις βασικές του λειτουργίες. Ίσως η κρίση της πανδημίας φανερώσει τη σύνδεση ανάμεσα στην ανθεκτικότητα των πολιτών και της κοινωνίας με την ανθεκτικότητα του Συντάγματος.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.