Search
Close this search box.

Φάση 2 της πανδημίας: Οι δυσκολίες της συμβίωσης με τον ιό

Το ελληνικό Σύνταγμα δεν αφήνει ολότελα την ατομική ευθύνη στη σφαίρα της προσωπικής ή κοινωνικής ηθικής. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και οι καταστάσεις κοινωνικής ανάγκης, όπως η πανδημία, «Το Κράτος δικαιούται να αξιώνει από όλους τους πολίτες την εκπλήρωση του χρέους της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης» (άρθρο 25, παρ. 4 του Συντάγματος).

Από τα μέσα Μαΐου βρισκόμαστε τόσο στην Ελλάδα όσο και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στη λεγόμενη φάση 2 της διαχείρισης της πανδημίας, δηλαδή στη φάση της συμβίωσης με τον ιό, χωρίς lockdown, που ήταν το βασικό και το πιο αποτελεσματικό μέσο αντιμετώπισης της πανδημίας στη φάση 1. Είμαστε ακόμα αρκετά μακριά από τη φάση 3, που θα αρχίσει εάν και όταν βρεθεί ένα ασφαλές και αποτελεσματικό εμβόλιο, και πολύ περισσότερο από την φάση 4, δηλαδή το τέλος της πανδημίας και την επάνοδο στην κανονικότητα.

Η φάση 2 αποδεικνύεται πιο απρόβλεπτη και επικίνδυνη από τη φάση 1, μεταξύ άλλων και για τον λόγο ότι ορισμένες επιστημονικές αβεβαιότητες επιλύθηκαν με βάση το χειρότερο σενάριο, για παράδειγμα με τη μη υποχώρηση του ιού το καλοκαίρι. Στη φάση 1 δεν χρειαζόταν τόσο η αυθόρμητη συνεργασία των πολιτών όσο η υπακοή τους στα αυστηρά περιοριστικά μέτρα του lockdown. Είτε λόγω του φόβου του θανάτου (οι εικόνες από το Μπέργκαμο τον Μάρτιο του 2020 με τα φέρετρα πάνω στα στρατιωτικά καμιόνια είναι το σύμβολο ενός παγκόσμιου δράματος), είτε λόγω του φόβου των κυρώσεων (διοικητικών και ποινικών) για μη συμμόρφωση προς τα περιοριστικά μέτρα, είτε λόγω της επικράτησης ενός αισθήματος κοινωνικής αλληλεγγύης μεταξύ των πολιτών, το lockdown λειτούργησε και πέτυχε. Έγινε άλλωστε κατανοητό από τους περισσότερους, αν και όχι από όλους, ότι το 2020 δεν είναι 1933, δηλαδή ότι η πανδημία δεν είναι ένα πρόσχημα για την επιβολή ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος (κι όμως ο Agamben, στο μόλις εκδοθέν βιβλίο του, Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε; Η επιδημία ως πολιτική, 2020, εκδ. Quodlibet, επιχειρεί μια τέτοια άστοχη και άσχετη συσχέτιση).

Ωστόσο, η χαλάρωση των μέτρων στη φάση 2, η οποία ήταν επιτρεπτή από επιδημιολογική άποψη, αφού το RO ήταν ήδη αρκετά κάτω από το 1, και αναγκαία από την άποψη του γενικότερου κοινωνικού συμφέροντος, ιδίως για τη διασφάλιση του δικαιώματος στην εργασία (βλ. Χ. Ανθόπουλου, Πανδημία, δικαίωμα στην υγεία και καθήκον αλληλεγγύης, ΕφημΔΔ 1/2020), συνοδεύτηκε από μια χαλάρωση τόσο της κρατικής όσο και της ατομικής ευθύνης. Από την πλευρά του Κράτους, για να αναφερθούμε μόνο σε δύο ενδεικτικά παραδείγματα, δεν υπήρξε μέριμνα για τη μείωση του κινδύνου στα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, και δεν θεσπίστηκε, όπως αντίθετα έγινε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή μεγάλες πόλεις (π.χ. Παρίσι), η υποχρέωση χρήσης μάσκας –με κάποιες λογικές εξαιρέσεις- και σε ανοικτούς χώρους. Από την πλευρά των πολιτών, ιδίως μεταξύ των νέων, μετά το lockdown και την έναρξη των καλοκαιρινών διακοπών, ήταν διάχυτη η αίσθηση ότι τα δύσκολα είχαν περάσει.

Έτσι η φάση 2, αντί να είναι η φάση της μέγιστης κρατικής και ατομικής ευθύνης, έγινε αντιληπτή ως η φάση της ανάκτησης της ελευθερίας. Μια ψευδαίσθηση που μας έφερε στην κατάσταση που βρισκόμαστε σήμερα, ένα βήμα πριν από τη μερική ή ολική επαναφορά στο καθεστώς των αυστηρών περιοριστικών μέτρων, ακόμη και στο lockdown. Άλλωστε, το ελληνικό Σύνταγμα δεν αφήνει ολότελα την ατομική ευθύνη στη σφαίρα της προσωπικής ή κοινωνικής ηθικής. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και οι καταστάσεις κοινωνικής ανάγκης, όπως η πανδημία, «Το Κράτος δικαιούται να αξιώνει από όλους τους πολίτες την εκπλήρωση του χρέους της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης» (άρθρο 25 παρ. 4 Συντ.).

Χαράλαμπος Ανθόπουλος
Καθηγητής Δικαίου και Διοίκησης ΕΑΠ

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ στις 27.9.2020.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Κρίσιμα Συνταγματικά Ζητήματα 1975- 2020: Ο Ξενοφών Κοντιάδης θέτει ερωτήματα στον Νίκο Αλιβιζάτο, με αφορμή το νέο του βιβλίο “Δύο βήματα μπρος, ένα πίσω” (video-podcast)

Με αφορμή το νέο βιβλίο του ομότιμου καθηγητή της Νομικής Αθηνών, Νίκου Αλιβιζάτου, με τίτλο “Δύο βήματα μπρος, ένα πίσω” (εκδ. Μεταίχμιο 2020), ο καθηγητής Ξενοφών Κοντιάδης, Πρόεδρος του Ιδρύματος Τσάτσου, του θέτει 10 ερωτήματα για τα μεγάλα συνταγματικά και πολιτικά ζητήματα που ο συγγραφέας έζησε από κοντά τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες και για τα οποία γράφει.

Περισσότερα

O έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων / Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα (22ο video-podcast)

Στο 22ο Βίντεο-Μάθημα της ειδικής εκπαιδευτικής ενότητας Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα, ο Γιάννης Τασόπουλος μιλά για τον έλεγχο συνταγματικότητας των νόμων. Πώς και από ποια όργανα ασκείται, ποια τα κύρια συστήματα ελέγχου και ποιες οι διαφορές μεταξύ τους; Τι ισχύει στη χώρα μας και ποιες οι βασικές αρχές που διέπουν τον θεσμό;

Περισσότερα

Η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης κατά το Ελληνικό και το Διεθνές Δίκαιο

Η αιγιαλίτιδα ζώνη περιέρχεται στην έννοια της Επικράτειας κατά το άρθρο 27 παρ. 1 του Συντάγματος καθώς και η κυριαρχία επ’ αυτής στην έννοια της εθνικής κυριαρχίας υπό την έννοια του άρθρου 28 παρ. 3 του Συντάγματος, το οποίο προβλέπει υπό ουσιαστικές και διαδικαστικές προϋποθέσεις περιορισμούς στην άσκησή της. Κατά συνέπεια οποιαδήποτε μεταβολή στο πλάτος της αιγιαλίτιδας ζώνης αποτελεί μεταβολή των ορίων της Επικράτειας. Σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ. 1 του Συντάγματος του 1975, καμία μεταβολή στα όρια της Επικράτειας δεν μπορεί να γίνει χωρίς νόμο, που ψηφίζεται από την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.