Search
Close this search box.

Αφιέρωμα// Αναθεώρησή Συντάγματος// Έναρξη της Β’ φάσης της αναθεωρητικής διαδικασίας

Ξεκίνησαν την Τετάρτη οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης και αμέσως διαφάνηκε, μεταξύ άλλων, ότι εξακολουθεί να υπάρχει αγεφύρωτη διάσταση απόψεων μεταξύ συμπολίτευσης και αξιωματικής αντιπολίτευσης ως προς τα άρθρα που αφορούν στις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας. Αντίθετα, σε ό,τι αφορά το ζήτημα του όρκου, φαίνεται να υπάρχει σύγκλιση απόψεων μεταξύ των κομμάτων. Προς το παρόν βέβαια υπάρχει διαφωνία ως προς το εάν θα είναι μόνο πολιτικός ο όρκος.

Με την υπ’αριθμ. 15314/8798/16.09.2019 απόφαση του Προέδρου της Βουλής Κ. Τασούλα συστάθηκε η κατά το άρθρο 119 (παρ. 8) του Κανονισμού της Βουλής προβλεπόμενη Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος στο πλαίσιο της β΄ φάσης της αναθεωρητικής διαδικασίας. Η Επιτροπή αποτελείται από 43 Βουλευτές κατ’ αναλογία των εδρών της κάθε Κοινοβουλευτικής Ομάδας (Νέα Δημοκρατία: 23, ΣΥΡΙΖΑ: 13, Κίνημα Αλλαγής: 3, ΚΚΕ: 2, Ελληνική Λύση: 1 και ΜέΡΑ25: 1), ενώ το Προεδρείο της είναι διακομματικό (Πρόεδρος: Ευριπίδης Στυλιανίδης, Αντιπρόεδρος: Έφη Αχτσιόγλου και Γραμματέας: Γιώργος Καμίνης).

Οι συνεδριάσεις της θα διεξάγονται κάθε Τετάρτη και Πέμπτη, ενώ η Ολομέλεια, με απόφασή της (κατά πλειοψηφία), έθεσε προθεσμία μέχρι τις 22 Οκτωβρίου 2019 προκειμένου να καταθέσει η Επιτροπή τη σχετική έκθεσή της, με το ενδεχόμενο μικρής παράτασης, όπως τόνισε ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Κωνσταντίνος Τασούλας στη σχετική συνεδρίαση της Ολομέλειας (συνεδρίαση ΙΖ΄ – 18.09.2019).

Κυρίαρχα Ζητήματα Πρώτης και Δεύτερης Συνεδρίασης

Οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης ξεκίνησαν την Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2019, με μία επί της αρχής συζήτηση για το υπό εξέλιξη αναθεωρητικό εγχείρημα. Κυρίαρχο ήταν το ζήτημα του αν και πόσο δεσμεύεται η αναθεωρητική Βουλή από τις κατευθύνσεις που διατυπώθηκαν από την προ-αναθεωρητική Βουλή. Όπως ήταν αναμενόμενο επαναλήφθηκε η θεμελιώδης διαφωνία που έχει διατυπωθεί τόσο σε πολιτικό όσο και σε ακαδημαϊκό επίπεδο γύρω από το θέμα αυτό και οι σχετικές απόψεις κυμαίνονται από την πλήρη δέσμευση της αναθεωρητικής Βουλής ως την πλήρη ελευθερία της να διαμορφώσει το τελικό κείμενο των αναθεωρητέων διατάξεων, όπως η μετεκλογική πλειοψηφία των 151 ή 180 βουλευτών κρίνει. Από πρακτικής πλευράς, είναι βέβαιο ότι η απάντηση στο ερώτημα αυτό θα επηρεάσει τη διαμόρφωση των νέων άρθρων για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και ενδεχομένως για τον εκλογικό νόμο.

Τέλος, ένα ακόμη ζήτημα που κυριάρχησε στην πολύωρη πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής και επισημάνθηκε από την πλειοψηφία των μελών της ως ένα ιδιαίτερα αρνητικό γεγονός, ήταν η απουσία σημαντικών διατάξεων, όπως τα άρθρα 16 και 24, από τη β΄ φάση της αναθεωρητικής διαδικασίας. Χαρακτηριστική ήταν η πρόταση του Ειδικού Εισηγητή του Κινήματος Αλλαγής για ακύρωση της τρέχουσας αναθεωρητικής διαδικασίας και έναρξης νέας με την καταγραφή νέων προτάσεων ως προς τις αναθεωρητέες διατάξεις.

Κατά τη δεύτερη Συνεδρίασή της, η Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος εισήλθε πλέον στη συζήτηση των επί μέρους προτεινόμενων προς αναθεώρηση άρθρων. Η συνεδρίαση αφιερώθηκε στις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας (άρθρο 3 παρ. 1, 2 και 3 καθώς και πρόταση για προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης) και στα θέματα του όρκου (άρθρα 13 παρ. 5, 33 παρ. 2, και 59 παρ. 1 και 2). Για όλες τις προαναφερόμενες διατάξεις απαιτείται πλειοψηφία των 3/5 του όλου αριθμού των Βουλευτών, αφού καμία δε συγκέντρωσε τουλάχιστον 180 ψήφους στην προ-αναθεωρητική Βουλή.

Κατά τη συζήτηση διαφάνηκε ότι εξακολουθεί να υπάρχει αγεφύρωτη διάσταση απόψεων μεταξύ συμπολίτευσης και αξιωματικής αντιπολίτευσης ως προς τα άρθρα που αφορούν στις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας με τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας να αντιτάσσονται στην τροποποίησή τους και του ΣΥΡΙΖΑ να επιχειρηματολογούν υπέρ των σχετικών προτάσεων που είχαν καταθέσει στην προ-αναθεωρητική Βουλή. Από πλευράς Κινήματος Αλλαγής υποστηρίχθηκε η χρησιμότητα μιας ερμηνευτικής δήλωσης για την έννοια της επικρατούσας θρησκείας. Αρνητική προς κάθε αναθεώρηση των σχετικών άρθρων δήλωσε η Ελληνική Λύση, ενώ το ΚΚΕ και η Μέρα25 τάχθηκαν υπέρ της αναθεώρησής τους επικρίνοντας τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν ήταν πιο προωθημένες οι προτάσεις του.

Αντίθετα, σε ό,τι αφορά το ζήτημα του όρκου, φαίνεται να υπάρχει σύγκλιση απόψεων μεταξύ των κομμάτων. Προς το παρόν βέβαια υπάρχει διαφωνία ως προς το εάν θα είναι μόνο πολιτικός ο όρκος (όπως προτείνεται από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ) ή θα υπάρχει δυνατότητα αυτού που πρόκειται να ορκιστεί να επιλέξει σχετικά. Εκτιμάται πάντως ότι τελικά θα βρεθεί λύση και τα άρθρα 13 παρ 5, 33 παρ. 2 και 59 παρ. 1 και 2 θα αναθεωρηθούν.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Ψήφος Αποδήμων και έλεγχος συνταγματικότητας εκλογικού νόμου

Γιατί είναι τόσο δύσκολο στην Ελλάδα να νομοθετήσουμε επιτέλους την ψήφο των εκτός επικρατείας πολιτών; Διότι, εκτός από τις όποιες αντίθετες πολιτικές σκοπιμότητες, έχουμε στη χώρα μας και ένα μοναδικό συνδυασμό θεσμικής περιπλοκής. Δεν είναι μόνο το ζήτημα της αυξημένης συναίνεσης, των 2/3 των Βουλευτών που απαιτείται.

Περισσότερα

Αφιέρωμα// Αναθεώρηση του Συντάγματος// Η αναθεωρητική διαδικασία από το Σύνταγμα του 1844 μέχρι και το Σύνταγμα του 1952

Πώς εκλαμβάνεται η αναθεωρητική διαδικασία του Συντάγματος μέσα στο χρόνο και ποια η σημασία της; Το Syntagma Watch συνεχίζοντας το ειδικό αφιέρωμα για το καίριο ζήτημα της Αναθεώρησης του Συντάγματος ξεκινάει μία σχετική με το θέμα περιοδολόγηση από το Σύνταγμα του 1844 μέχρι την εν εξελίξει αναθεωρητική διαδικασία. Οι επισκέπτες του Syntagma Watch μπορούν ελεύθερα να εκφράσουν τις απόψεις τους κάτω από τα δημοσιεύματα των επιστημονικών συνεργατών της ιστοσελίδας, οι οποίοι μέσα από πρωτότυπα άρθρα ανάλυσης ερμηνεύουν στον μη εξειδικευμένο αναγνώστη με προσιτό τρόπο τις σχετικές εξελίξεις.

Περισσότερα

Η αναθεώρηση του Συντάγματος / Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ (37ο video-podcast)

Στο 37ο Βίντεο-Μάθημα της ειδικής εκπαιδευτικής ενότητας Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, ο Ξενοφών Κοντιάδης αναλύει τα ουσιαστικά και διαδικαστικά όρια που τίθενται στο Σύνταγμα (άρθρο 110) για την αναθεώρησή του. Πώς και από ποιους λαμβάνεται η πρωτοβουλία; Ποια η διαδικασία και τα όργανα που εμπλέκονται; Μπορεί να αναθεωρηθεί και αν ναι, σε ποιο βαθμό το ίδιο το άρθρο 110; Και τέλος, με ποιον τρόπο εμπλέκεται η κοινωνία των πολιτών στον διάλογο της αναθεώρησης;

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.