Ρύθμιση αντίθετη στο ευρωπαϊκό και το διεθνές δίκαιο

Ο Ξ. Κοντιάδης γράφει για τη ρύθμιση της Κυβέρνησης περί αναστολής της υποβολής αιτήσεων ασύλου, η οποία, όπως επισημαίνει, παραβιάζει ευθέως το ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο καθώς και θεμελιώδη δικαιώματα των προσφύγων, και εγείρει σοβαρά νομικά και ηθικά ερωτήματα

Η Κυβέρνηση αποφάσισε την αναστολή επί τρίμηνο της υποβολής αιτήσεων χορήγησης ασύλου από άτομα που εισέρχονται στη χώρα παράνομα με οποιοδήποτε πλωτό μέσο προερχόμενο από τη Βόρεια Αφρική, καθώς και την επιστροφή τους χωρίς καταγραφή στη χώρα προέλευσης ή καταγωγής. Τίθενται τρία κύρια ερωτήματα:

Πρώτον, αν η ρύθμιση αυτή συνάδει με τις ευρωπαϊκές και τις διεθνείς, υπερνομοθετικής ισχύος δεσμεύσεις της χώρας. Η απάντηση είναι αδιαμφισβήτητα αρνητική. Η ρύθμιση είναι αντίθετη προς το άρθρο 33 της Σύμβασης της Γενεύης για τους πρόσφυγες, το άρθ. 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, τα άρθ. 18 και 19 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ, τα άρθ. 6 και 7 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα, το άρθ. 3 της Σύμβασης κατά των Βασανιστηρίων του ΟΗΕ, τα άρθ. 3 και 4 του Κώδικα Συνόρων Σένγκεν και  το άρθ. 98 της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας, στα οποία κατοχυρώνεται το δικαίωμα πρόσβασης στο άσυλο και η απαγόρευση επαναπροώθησης.

Ρήτρες παρέκκλισης από την εφαρμογή των προηγούμενων κανόνων του διεθνούς δικαίου, που έχουν ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη,  δεν προβλέπονται. Όπως επεσήμαναν ήδη, μεταξύ άλλων θεσμικών οργάνων, η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) και ο Συνήγορος του Πολίτη, η επιστροφή των προσώπων αυτών στη χώρα προέλευσης ή καταγωγής τους χωρίς εξατομικευμένη εξέταση των αιτημάτων ασύλου παραβιάζει το δικαίωμα στο άσυλο και δεν μπορεί να νομιμοποιηθεί ούτε με την επίκληση τυχόν έκτακτων συνθηκών.

Δεύτερον, ερωτάται αν είναι εύλογη η θεμελίωση της ρύθμισης από τους συντάκτες της στο γεγονός ότι δήθεν «συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 15 της ΕΣΔΑ, σύμφωνα με το οποίο τα συμβαλλόμενα κράτη, σε περίπτωση δημοσίου κινδύνου που απειλεί τη ζωή του έθνους, μπορούν να λάβουν μέτρα ακόμη και κατά παράβαση των υποχρεώσεων που προβλέπονται στην ΕΣΔΑ, στο απαιτούμενο από την κατάσταση απολύτως αναγκαίο όριο». Ωστόσο ο ισχυρισμός αυτός είναι πραγματολογικά μη υποστηρίξιμος. Όπως επισημαίνει η ΕΕΔΑ, η διακινδύνευση της ασφάλειας και της θεσμικής σταθερότητας της χώρας, την οποία επικαλείται η Κυβέρνηση, δεν δικαιολογείται από τα διαθέσιμα στοιχεία και τις πραγματικές συνθήκες δεδομένου ότι η Ελλάδα έχει μακρά εμπειρία στη διαχείριση μεταναστευτικών ροών και διαθέτει τις αναγκαίες υπηρεσίες για την ορθολογική λειτουργία του συστήματος υποδοχής.

Τέλος, ερωτάται τι θα απογίνουν οι πρόσφυγες που δραπέτευσαν από συνθήκες πολέμου, κινδύνου ζωής ή βασανιστηρίων σε αυταρχικά καθεστώτα, τη στιγμή που δεν υφίστανται συμφωνίες για να τους υποδεχτούν άλλα κράτη. Πού θα επιστραφούν «χωρίς καταγραφή»; Θα εγκαταλειφθούν στη θάλασσα; Θα επαναληφθούν εγκλήματα όπως το ναυάγιο της Πύλου; Θα φυλακιστούν σε απάνθρωπες συνθήκες; Μπορεί να δώσει σαφείς απαντήσεις η Κυβέρνηση ή θα παραμείνει εγκλωβισμένη στην θεσμικά επικίνδυνη ακροδεξιά ρητορεία και πρακτική της;

Ξενοφών Κοντιάδης

Καθηγητής Δημοσίου Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Πρόεδρος του Κέντρου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου

Πηγή: Αναδημοσίευση από Καθημερινή, 12.7.2025

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Η απόφαση N.D. και Ν.Τ. κατά Ισπανίας: Οι προσφεύγοντες και οι διατάξεις που εξέτασε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου δεν έκρινε ότι σε κάθε περίπτωση ένα Κράτος έχει δικαίωμα να απελαύνει ομαδικά αλλοδαπούς. Αυτό θα σήμαινε κατάργηση του άρθρου 4 του 4ου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ. Έθεσε κριτήρια για τις περιπτώσεις που μια ομαδική απέλαση αλλοδαπών δεν παραβιάζει την απαγόρευση.

Περισσότερα

H σιωπή είναι συνενοχή στην κακοποίηση των ζώων

Η εμπιστοσύνη στο κράτος δικαίου είναι αυτή που μπορεί να απαλείψει σταδιακά την κτηνωδία και την καταπάτηση θεμελιωδών δικαιωμάτων σε όποιο πεδίο της κοινωνικής ζωής αυτή τυχόν εμφανίζεται. Εναπόκειται στον πολίτη να τολμήσει να εναντιωθεί στην όποια στρεβλή «παράδοση» εξαντικειμένισης του ζώου και κακοποίησής του, σπάζοντας τη συλλογική σιωπή που συνιστά αφεαυτής συνέργεια και να καταγγείλει τις πράξεις βίας. Η νομοθεσία δίνει τα όπλα στον αγώνα κατά των αποτρόπαιων εγκλημάτων εις βάρος των ανυπεράσπιστων ζώων · απομένει σε όλους εμάς να τα χρησιμοποιήσουμε.

Περισσότερα

Αυτοπροσδιορισμός και αυταρχισμός

Στις 18.5.2020 ψηφίστηκε διάταξη στο Κοινοβούλιο της Ουγγαρίας, σύμφωνα με την οποία ορίζεται ως «φυσικό φύλο» εκείνο που «βασίζεται στη γέννηση και το γονιδίωμα» και κατ’ αποτέλεσμα δεν αναγνωρίζεται πλέον η ιδιότητα των «τρανσέξουαλ» σε άτομα που έχουν προβεί σε αλλαγή φύλου και απαγορεύεται η αναγραφή της ως άνω αλλαγής στα δημόσια μητρώα και σε επίσημα έγγραφα. Από νομική άποψη, η συγκεκριμένη τροποποίηση πάσχει πολλαπλά.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.