Search
Close this search box.

Το θεσμικό αποτύπωμα των εκλογών

Ο Ξενοφών Κοντιάδης σχολιάζει τις σημαντικές θεσμικές επιπτώσεις των αποτελεσμάτων των εκλογών της 25ης Ιουνίου.

Μετά τις προχθεσινές εκλογές η χώρα βρίσκεται μπροστά σε ένα εντελώς νέο πολιτικό τοπίο, με σημαντικές θεσμικές επιπτώσεις. Κατ’ αρχάς αναδύθηκε ένα κατακερματισμένο κομματικό σύστημα, στο οποίο κυριαρχεί ένα κόμμα εξουσίας χωρίς αντίπαλη πρόταση διακυβέρνησης. Πρόκειται για το λεγόμενο κομματικό σύστημα του «ενάμισι κόμματος». Ωστόσο, το πρωτοφανές σε αυτό τον συσχετισμό είναι ότι η αξιωματική αντιπολίτευση εξέλεξε μόλις 48 βουλευτές, άρα στερείται βασικά όπλα για να ασκήσει το έργο της.

Ενδεικτικά, δεν μπορεί να καταθέσει πρόταση δυσπιστίας κατά της Κυβέρνησης (απαιτούνται 50 βουλευτές), δεν μπορεί να υποβάλει πρόταση αναθεώρησης του Συντάγματος (επίσης 50 βουλευτές), δεν μπορεί σε συνεργασία με τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης (εξαιρουμένων των τριών ακροδεξιών) να επιβάλει τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής (απαιτούνται 120 βουλευτές), για να περιοριστούμε σε τρία παραδείγματα.

Ποτέ από το 1974 μέχρι σήμερα η αξιωματική αντιπολίτευση δεν εξέλεξε λιγότερους από 50 βουλευτές, όντας έτσι ανίσχυρη να προβεί σε βασικές κοινοβουλευτικές λειτουργίες που αρμόζουν στον ρόλο της. Ο μόνος τρόπος για να ξεπεραστεί αυτή η «κοινοβουλευτική ανωμαλία», που πρακτικά ισχυροποιεί ακόμη περισσότερο την Κυβέρνηση και αποδυναμώνει ένα σημαντικό θεσμικό αντίβαρο απέναντι στην πρωθυπουργική μονοκρατορία, είναι να διαμορφωθεί μία προγραμματική κοινοβουλευτική συνεργασία των δύο όμορων πολιτικών κομμάτων Κεντροαριστεράς και Αριστεράς, ώστε να μην ματαιωθεί η δυνατότητα εφαρμογής βασικών συνταγματικών ρυθμίσεων κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Το δεύτερο καινοφανές γεγονός των εκλογών είναι ασφαλώς η κοινοβουλευτική εκπροσώπηση τριών ακροδεξιών κομμάτων, από τα οποία οι Σπαρτιάτες εμφανίζονται ως οιονεί διάδοχο σχήμα της Χρυσής Αυγής. Θα ήταν προτιμότερο αντί για τρία μικρά κόμματα με συνολική δύναμη περίπου 13% να υπάρχει ένα μεσαίο ακροδεξιό κόμμα; Πολιτικά ασφαλώς η απάντηση είναι εκ πρώτης όψεως αρνητική. Όμως, από θεσμική άποψη η κοινοβουλευτική λειτουργία τριών διαφορετικών κομμάτων, που εκφράζουν παραλλαγές ακροδεξιού ή νεοφασιστικού λόγου, συνεπάγεται τριπλές αγορεύσεις πολιτικών αρχηγών και κοινοβουλευτικών εκπροσώπων, τριπλή παρουσία σε όλα τα κοινοβουλευτικά όργανα και στα ΜΜΕ, άρα μία πολυφωνία που απευθύνεται σε ένα πολύχρωμο ακροατήριο και μπορεί να λειτουργήσει πιο «εκμαυλιστικά».

Το τρίτο κρίσιμο και επίσης ιστορικά πρωτοφανές θεσμικό αποτύπωμα των εκλογών είναι το ρεκόρ αποχής. Πρόκειται για εκδήλωση αδιαφορίας, διαμαρτυρίας ή αντισυστημικότητας; Το βέβαιο είναι ότι δεν αποτελεί ένα συγκυριακό φαινόμενο, όπως αποδεικνύουν η διαρκής άνοδος της αποχής την τελευταία εικοσαετία και τα σχετικά ποιοτικά ευρήματα.

Μία τελευταία παρατήρηση: Η νέα Κυβέρνηση εμφανίζεται πανίσχυρη, όχι μόνο λόγω της αβυσσαλέας απόστασής της από το δεύτερο κόμμα, αλλά και εξαιτίας των θεσμικών επιπτώσεων που ήδη αναλύθηκαν. Σε συνάρτηση με τη διαπίστωση ότι ήδη κατά την προηγούμενη τετραετία είχε επιτύχει να περιορίσει ή να «τιθασεύσει» τη λειτουργία των κυριότερων θεσμικών αντίβαρων –Κοινοβούλιο, ανεξάρτητες αρχές, δικαιοσύνη, ΜΜΕ– το μείζον ερώτημα που τίθεται είναι αν προοιωνίζονται φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας, αλαζονείας ή προσβολής δικαιοκρατικών εγγυήσεων, συνιστώντας απειλή για την ποιότητα των δημοκρατικών θεσμών. Οι ευρείες εκλογικές πλειοψηφίες χωρίς ισχυρή αντιπολίτευση και αντίβαρα εγκυμονούν, όπως αποδεικνύει η διεθνής εμπειρία, κινδύνους θεσμικού εκτροχιασμού.

Ξενοφών Κοντιάδης
Καθηγητής Δημοσίου Δικαίου, Πρόεδρος του Κέντρου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Αφιέρωμα //Αλλαγή Εκλογικού Συστήματος// Ψήφος Αποδήμων: Το Σύνταγμα, ο Νόμος, η Πράξη

Η πρόβλεψη για την, δια της νομοθετικής οδού, ρύθμιση της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος «από τους εκλογείς που βρίσκονται έξω από την Επικράτεια» υπάρχει ήδη από το Σύνταγμα του 1975, στο άρθρο 51 παρ. 4. Ο σχετικός νόμος δεν ψηφίστηκε, ως τώρα, ποτέ. Δεν ήρθε καν στη Βουλή σχετικό νομοσχέδιο.

Περισσότερα

Το δημόσιο δίκαιο απέναντι στις κρίσεις (live webcast)

Απόψε, Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2022 και ώρα 18:00-20:00, το e-ΠΟΛΙΤΕΙΑ, ηλεκτρονικό περιοδικό Δημοσίου Δικαίου ελεύθερης πρόσβασης, διοργανώνει διαδικτυακή εκδήλωση με τίτλο «Το δημόσιο δίκαιο απέναντι στις κρίσεις». Αφορμή, η κυκλοφορία του πρώτου τεύχους του (Ιανουάριος-Μάρτιος 2022).

Περισσότερα

Το Δίκαιο της Ανάγκης / Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα (25ο video-podcast)

Στο 25ο Βίντεο-Μάθημα της ειδικής εκπαιδευτικής ενότητας Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα, ο Αχιλλεύς Αιμιλιανίδης περιγράφει την έννοια του Δικαίου της Ανάγκης. Τι σημαίνει “ανάγκη” για το Σύνταγμα και ποιοι οι λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν στην εφαρμογή του Δικαίου της Ανάγκης; Πού θεμελιώνεται αυτό και ποια τα όρια που πρέπει να τηρούνται;

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.