Ο τιμωρητισμός ως ιδεολογία για την άσκηση αντεγκληματικής πολιτικής: Παρατηρήσεις στο άρθρο 187 παρ. 6 Π.Κ.

Ο Τάκης Καζής αναδεικνύει τις προβληματικές σχετικά με την προσθήκη της παραγράφου 6 στο άρθρο 187 του Ποινικού Κώδικα.

1. Με το άρθρο 72 Ν. 4908/22 προστέθηκε παρ. 6 στο άρθρο 187 Π.Κ. που προβλέπει ότι: «στις περιπτώσεις καταδίκης για αξιόποινες πράξεις του παρόντος άρθρου, καθώς και για τα συναφή αδικήματα που συνεκδικάστηκαν με την ίδια απόφαση, η ποινή δεν αναστέλλεται ούτε μετατρέπεται με κανέναν τρόπο, τυχόν δε ασκηθείσα έφεση δεν έχει αναστέλλουσα ισχύ»

2. Η θέσπιση της διάταξης αυτής, χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση, αποτελεί συνέχεια πρόσφατων αποσπασματικών νομοθετικών παρεμβάσεων ( Ν. 4637/19) στο σώμα του νέου Π.Κ. ( Ν. 4619/2019), που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό την άσκηση αντεγκληματικής πολιτικής με βάση συγκυριακά περιστατικά. Πρόκειται για νομοθετικές μεταβολές εν θερμώ χωρίς αιτιολογημένη δογματική θεμελίωση, τις οποίες διαπερνά το ιδεολογικό στίγμα του «τιμωρητισμού» σε αντίθεση με τις σύγχρονες αντιλήψεις για την αντεγκληματική πολιτική, την προστασία του πολίτη από την κατάχρηση της ποινικής καταστολής και την εφαρμογή της αρχής του κράτους δικαίου.

3. Η προσθήκη της διάταξης αυτής στο άρθρο 187 Π.Κ. προσκρούει:

α) Στον σεβασμό και την προστασία της αξίας του ανθρώπου που επιβάλλει το Σύνταγμα στο άρθρο 2 παρ. 1 και εξειδικεύεται στο άρθρο 7 παρ. 2, 3 και 4. Εν προκειμένω ανεπίτρεπτα χρησιμοποιείται ο κατηγορούμενος ως μέσο άσκησης γενικοπροληπτικής αντεγκληματικής πολιτικής.

β) Στην αρχή της αναλογικότητας, όπως ορίζεται στο άρθρο 25 παρ. 1 εδ.4 του Συντάγματος (η οποία συχνά παραβιάζεται με αποσπασματικές ρυθμίσεις), αφού παρέχεται στο Δικαστήριο η δυνατότητα παροχής αναστολής της ποινής και ανασταλτικού χαρακτήρα στην ασκηθείσα έφεση για αδικήματα που απειλούνται με πρόσκαιρη ή ισόβια κάθειρξη, ενώ με την παρούσα ρύθμιση αποκλείεται παντελώς (sic « με κανένα τρόπο») η δυνατότητα χορήγησης αναστολής ή ανασταλτικού αποτελέσματος ακόμη και σε καταδίκη για πλημμελήματα!!

γ) Στο άρθρο 6 παρ.1 της ΕΣΔΑ περί Δίκαιης Δίκης, αφού το ανασταλτικό αποτέλεσμα της έφεσης δίνει την ευχέρεια στον ασκήσαντα έφεση να επιτύχει την επανεκτίμηση της υποθέσεώς του χωρίς στο μεταξύ να υφίσταται τις δυσμενείς γι’ αυτόν συνέπειες.

δ) Στις νομικές απαιτήσεις, που απορρέουν από το τεκμήριο αθωότητας του κατηγορουμένου (άρθρο 6 παρ. 2 ΕΣΔΑ και άρθρο 71 Κ.Π.Δ ) αφού η οριστική ανατροπή του επέρχεται με την αμετάκλητη καταδίκη . Η απαγόρευση χορήγησης αναστολής ή ανασταλτικού αποτελέσματος έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την κατοχυρωμένη σε διεθνή κείμενα δυνατότητα έφεσης και επανάκρισης της υποθέσεως από το Δευτεροβάθμιο Δικαστήριο.

4. Είναι πρόδηλο ότι η παρούσα ρύθμιση πλήττει ευθέως τις αρχές του φιλελεύθερου Ποινικού Δικαίου, υποβιβάζει το επίπεδο του νομικού μας πολιτισμού και εντάσσεται σε σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων στα πλαίσια άκριτης ποινικής καταστολής.

Τάκης Καζής
Δικηγόρος

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Διαδικτυακή εκδήλωση: Η στρατιωτική δικαιοσύνη μετά την πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση. Προκλήσεις και προοπτικές

Το Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου – Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου και το Παρατηρητήριο Συνταγματικών & Θεσμικών Εξελίξεων syntagmawatch.gr συνδιοργανώνουν διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα: «Η στρατιωτική δικαιοσύνη μετά την πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση. Προκλήσεις και προοπτικές» την Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2022 και ώρα 18:00-20:00.

Περισσότερα

Εισαγωγική ομιλία στην εκδήλωση «Quo Vadis Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης;»

Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, 33 χρόνια μετά τη σύστασή του, αποτελεί τη μόνη Ανεξάρτητη Αρχή, τουλάχιστον μεταξύ των συνταγματικά κατοχυρωμένων, για την οποία ακόμη ερίζεται τόσο το ζήτημα ποιο ακριβώς είναι το εύρος των αρμοδιοτήτων της όσο και ποιες θα πρέπει να είναι αυτές οι αρμοδιότητες.

Περισσότερα

Είναι συνταγματικά ανεκτός ο υποχρεωτικός εμβολιασμός;

Όσοι δεν επιθυμούν να εμβολιαστούν και όσοι θέλουν να διαφυλάξουν ως ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο αν εμβολιάστηκαν, μπορούν να το επιλέξουν. Στο πλαίσιο όμως της οργανωμένης κοινωνικής συμβίωσης, που όπως φαίνεται θα συνεχίσει να απειλείται από επικίνδυνους μεταδοτικούς ιούς και πανδημίες, η άρνηση εμβολιασμού είναι συνταγματικά ανεκτό να επιφέρει συγκεκριμένες έννομες συνέπειες.

Περισσότερα

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!