Αφιέρωμα // Αναθεώρηση του Συντάγματος// Η πρώτη φάση της εν εξελίξει αναθεωρητικής διαδικασίας (2018-2019)

Η τέταρτη κατά σειρά στα χρόνια της Μεταπολίτευσης αναθεωρητική διαδικασία ξεκίνησε το 2018. Η πρώτη φάση της αναθεώρησης ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια μετά από σχετική συζήτηση με δύο ψηφοφορίες που απείχαν μεταξύ τους 1 μήνα (14.2.2019 & 14.3.2019). Οι διαδικασίες στην Αναθεωρητική Βουλή του 2019 θα έχουν διάρκεια που θα είναι χρονικά πιο κοντά στο τετράμηνο του 2008, δεδομένου ότι κεντρική θέση στην αναθεώρηση κατέχει η πρόταση για την αλλαγή του τρόπου εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Η τέταρτη κατά σειρά στα χρόνια της Μεταπολίτευσης αναθεωρητική διαδικασία ξεκίνησε το 2018. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 110 του Συντάγματος, όπως εξειδικεύεται από το άρθρο 119 του Κανονισμού της Βουλής (ΚτΒ), η ανάγκη αναθεώρησης διαπιστώθηκε μετά την κατάθεση στη Βουλή δύο προτάσεων, υπογραφόμενες η κάθε μία από τον απαιτούμενο αριθμό βουλευτών (50 βουλευτές από τον ΣΥΡΙΖΑ και 77 βουλευτές από τη ΝΔ).

Σημειώνεται ότι προτάσεις κατέθεσαν με επιστολές τους προς τον Πρόεδρο της Βουλής βουλευτές και από άλλα κόμματα, αλλά αυτές δεν είχαν επίσημο, κατά το Σύνταγμα, χαρακτήρα αφού δεν υπογράφονταν από τουλάχιστον το 1/6 του όλου αριθμού των βουλευτών.

Μετά τη συζήτηση στην ειδική συσταθείσα επιτροπή περί των διατάξεων που χρήζουν αναθεώρησης, η πρώτη φάση της αναθεώρησης ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια μετά από σχετική συζήτηση με δύο ψηφοφορίες που απείχαν μεταξύ τους 1 μήνα (14.2.2019 & 14.3.2019). Κατά τις ψηφοφορίες αυτές κρίθηκαν αναθεωρητέες 16 διατάξεις από τουλάχιστον 180 Βουλευτές και 33 διατάξεις με 151-179 ψήφους.

Η προβλεπόμενη διαδικασία στην επικείμενη Αναθεωρητική Βουλή

Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί στην Αναθεωρητική Βουλή είναι πιο απλή από αυτή της πρώτης αναθεωρητικής φάσης (βλ. Άρθρο 119 παρ. 8-10 του ΚτΒ). Θα ξεκινήσει όχι πλέον με κατάθεση πρότασης βουλευτών αλλά με πρωτοβουλία του νέου Προέδρου της Βουλής, ο οποίος θα συγκαλέσει την Ολομέλεια για να θέσει στο Σώμα προθεσμία εντός της οποίας θα παραδώσει την εισήγησή της η ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή που θα συσταθεί προς τον σκοπό αυτό.

Εάν δεν χρειασθεί να δοθεί παράταση, η εισήγηση θα κατατεθεί στην Ολομέλεια όπου θα συζητηθεί και στη συνέχεια θα τεθούν σε μία (και όχι δύο) ψηφοφορία οι διατάξεις με το συγκεκριμένο πλέον περιεχόμενο που πρόκειται να λάβουν, εφ’ όσον ψηφισθούν από την απαιτούμενη κατά περίπτωση πλειοψηφία των 151 ή 180 βουλευτών.

Ο χρόνος ολοκλήρωσης της αναθεώρησης κατά τη β’ φάση της διαδικασίας είχε σημαντική διακύμανση κατά το παρελθόν. Η συντομότερη διαδικασία ήταν το 2008 οπότε είχε διάρκεια 4 μήνες, ενώ τη μεγαλύτερη διάρκεια είχε η αναθεώρηση του 2001 για την οποία απαιτήθηκαν 11 μήνες.

Μπορεί κανείς εύλογα να υποθέσει ότι οι διαδικασίες στην Αναθεωρητική Βουλή του 2019 θα έχουν διάρκεια που θα είναι πιο κοντά στο τετράμηνο του 2008, δεδομένου ότι κεντρική θέση στην αναθεώρηση κατέχει η πρόταση για την αλλαγή του τρόπου εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, οπότε οι νέες διατάξεις θα πρέπει να έχουν τεθεί σε ισχύ έως τις αρχές Φεβρουαρίου του 2020.

Υπενθυμίζεται ότι η θητεία του κ. Παυλόπουλου λήγει στις 12.3.2020 (είχε ορκισθεί στις 13.3.2015), οπότε η διαδικασία εκλογής του πρέπει να αρχίσει (άρθρο 32 παρ. 1 του Συντάγματος) τουλάχιστον ένα μήνα πριν από την ημερομηνία αυτή.

Βαρβάρα Δ. Γεωργοπούλου
Δρ. Κοινοβουλευτικού Δικαίου και Πολιτικών Επιστημών

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Αφιέρωμα// Αναθεώρησή Συντάγματος// Έναρξη της Β’ φάσης της αναθεωρητικής διαδικασίας

Ξεκίνησαν την Τετάρτη οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης και αμέσως διαφάνηκε, μεταξύ άλλων, ότι εξακολουθεί να υπάρχει αγεφύρωτη διάσταση απόψεων μεταξύ συμπολίτευσης και αξιωματικής αντιπολίτευσης ως προς τα άρθρα που αφορούν στις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας. Αντίθετα, σε ό,τι αφορά το ζήτημα του όρκου, φαίνεται να υπάρχει σύγκλιση απόψεων μεταξύ των κομμάτων. Προς το παρόν βέβαια υπάρχει διαφωνία ως προς το εάν θα είναι μόνο πολιτικός ο όρκος.

Περισσότερα

Τα πιθανά συνταγματικά σενάρια σχηματισμού Κυβέρνησης μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου

Τρεις είναι οι υποθέσεις σχηματισμού Κυβέρνησης, μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, ανάλογα με την κοινοβουλευτική δύναμη των κομμάτων, καθώς και τις ενέργειες που προβλέπει το Σύνταγμα (άρθρα 37 και 84), σύμφωνα με την αρχή της δεδηλωμένης και τον συνταγματικό σκοπό της κυβερνησιμότητας.

Περισσότερα

Ναι στην αναθεώρηση του άρθρου 90 παρ. 5 Σ αλλά με προσοχή

Ο Χαράλαμπος Τσιλιώτης αναλύει την πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 90 παρ. 5 του Συντάγματος για τη μεταφορά της επιλογής των Προέδρων και Αντιπροέδρων των Ανωτάτων Δικαστηρίων από το Υπουργικό Συμβούλιο στη Βουλή, και τις συνταγματικές και δικαιοπολιτικές επιφυλάξεις που εγείρει

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.