Αφιέρωμα// Αναθεώρηση του Συντάγματος// Η αναθεωρητική διαδικασία από το Σύνταγμα του 1844 μέχρι και το Σύνταγμα του 1952

Πώς εκλαμβάνεται η αναθεωρητική διαδικασία του Συντάγματος μέσα στο χρόνο και ποια η σημασία της; Το Syntagma Watch συνεχίζοντας το ειδικό αφιέρωμα για το καίριο ζήτημα της Αναθεώρησης του Συντάγματος ξεκινάει μία σχετική με το θέμα περιοδολόγηση από το Σύνταγμα του 1844 μέχρι την εν εξελίξει αναθεωρητική διαδικασία. Οι επισκέπτες του Syntagma Watch μπορούν ελεύθερα να εκφράσουν τις απόψεις τους κάτω από τα δημοσιεύματα των επιστημονικών συνεργατών της ιστοσελίδας, οι οποίοι μέσα από πρωτότυπα άρθρα ανάλυσης ερμηνεύουν στον μη εξειδικευμένο αναγνώστη με προσιτό τρόπο τις σχετικές εξελίξεις.

Η πολυκύμαντη ιστορία της Ελλάδας μέχρι το 1974 δεν επέτρεψε να εφαρμοστούν στην πράξη οι εκάστοτε συνταγματικές διατάξεις περί αναθεώρησης του Συντάγματος.

Μετά το Σύνταγμα του 1844, που δεν περιέλαβε άρθρο για την αναθεώρησή του, το άρθρο 107 του Συντάγματος του 1864 ήταν η πρώτη συνταγματική διάταξη που καθόρισε αναθεωρητική διαδικασία.

Αποδίδοντας στο Κοινοβούλιο την αποκλειστική αρμοδιότητα (χωρίς την εμπλοκή του βασιλιά), προέβλεπε ότι η ανάγκη αναθεώρησης θα διαπιστωνόταν από δύο διαδοχικές Βουλές και μία τρίτη (αναθεωρητική Βουλή), με διπλάσιο αριθμό βουλευτών, η οποία θα ήταν αυτή που θα πραγματοποιούσε την αναθεώρηση.

Όμως, όταν προέκυψε η ανάγκη αναθεώρησης του εν λόγω Συντάγματος (Φεβρουάριος 1910), αυτή διαπιστώθηκε από μία Βουλή (και όχι από δύο, όπως προβλεπόταν), η οποία χαρακτήρισε τη Βουλή που θα προέκυπτε από τις εκλογές του Αυγούστου του 1910, ως αναθεωρητική. Τελικώς, και αυτή η Βουλή διαλύθηκε για να αναδειχθεί στις εκλογές του Οκτωβρίου του 1910 η Β΄ Αναθεωρητική Βουλή, που συνέταξε και το αναθεωρημένο Σύνταγμα του 1911.

Βασικές Συνταγματικές Διατάξεις περί Αναθεώρησης (1911 – 1967)

Το άρθρο 108 του Συντάγματος του 1911 προέβλεπε ότι μία Βουλή θα έπρεπε να διαπιστώσει την ανάγκη αναθεώρησης σε δύο ψηφοφορίες και με πλειοψηφία τουλάχιστον των 2/3 του όλου αριθμού των βουλευτών. Στη συνέχεια αυτή θα διαλυόταν αυτοδικαίως, ώστε μετά τις εκλογές η νέα Βουλή(αναθεωρητική) θα οριστικοποιούσε τις αναθεωρητέες διαδικασίες με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών της.

Όμως, μετά την πάροδο της δεκαετίας (οπότε και η σχετική διάταξη θα μπορούσε να εφαρμοσθεί) καταργήθηκε η βασιλεία (1924) στην επαύριο της Μικρασιατικής καταστροφής και καθιερώθηκε η αβασίλευτη δημοκρατία από τη Δ΄ Συντακτική Συνέλευση. Το συντακτικό έργο της εν λόγω Συνέλευσης οδήγησε στο Σύνταγμα του 1925/1926, που ίσχυσε μέχρι τις 3.6.1927, οπότε τέθηκε σε ισχύ το Σύνταγμα του 1927.

Το άρθρο 125 του Συντάγματος του 1927 περιόρισε τη διαδικασία της αναθεώρησης σε μία μόνο κοινοβουλευτική περίοδο με την υπερψήφιση της σχετικής πρότασης από την απόλυτη πλειοψηφία των δύο νομοθετικών Σωμάτων (Βουλής και Γερουσίας), αλλά και μείωσε στην πενταετία την περίοδο μετά την πάροδο της οποίας θα μπορούσε να αναθεωρηθεί το Σύνταγμα. Ούτε όμως αυτή η διάταξη εφαρμόσθηκε. Το δημοκρατικό πολίτευμα καταλύθηκε με το κίνημα του Γ. Κονδύλη (Οκτώβριος 1935) και την άνοδο του Γεωργίου Β΄ στον θρόνο, ενώ ακολούθησε η δικτατορία του Ι. Μεταξά, η Κατοχή, ο εμφύλιος και οι εκλογές του 1946, του 1950 και του 1951, ώστε τελικά να τεθεί σε ισχύ το Σύνταγμα του 1952.

Το άρθρο 108 του Συντάγματος του 1952 επανέφερε τον κανόνα της διεξαγωγής της αναθεωρητικής διαδικασίας σε δύο διαδοχικές Βουλές, ορίζοντας ότι η πρώτη θα όριζε τις αναθεωρητέες διατάξεις με πλειοψηφία των 2/3 (δύο ψηφοφορίες) και η επόμενη Βουλή θα αποφάσιζε με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των μελών της. Μεσολάβησε μία ανολοκλήρωτη απόπειρα αναθεώρησης του Συντάγματος το 1963 επί πρωθυπουργίας Κωνσταντίνου Καραμανλή και τελικά η δημοκρατία και το Σύνταγμα καταλύθηκαν το 1967 με τη δικτατορία των συνταγματαρχών.

Βαρβάρα Γεωργοπούλου
Δρ. Κοινοβουλευτικού Δικαίου και Πολιτικών Επιστημών

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Σκέψεις για έναν «αποκεντρωμένο» και «αυτοδιοίκητο» Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Ο Μιχάλης Παπαγεωργίου αναλύει τις συνταγματικές τροποποιήσεις του 2019 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, και προτείνει τη συμμετοχή αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για μεγαλύτερη δημοκρατική νομιμοποίηση

Περισσότερα

Αφιέρωμα// Αναθεώρηση Συντάγματος// Η αναθεωρητική διαδικασία και ο κανονισμός της Βουλής από το 1975 και μετά: Εξειδίκευση της αναθεωρητικής διαδικασίας

Για πρώτη φορά μετά το 1975 στον Κανονισμό της Βουλής προβλέπονται συγκεκριμένες διατάξεις που εξειδικεύουν την αναθεωρητική διαδικασία: συγκρότηση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για κάθε μία από τις δύο φάσεις της αναθεώρησης του Συντάγματος, υποβολή γραπτών προτάσεων στη Βουλή, προσδιορισμός αναθεωρητέων διατάξεων και κατάρτιση αιτιολογικής έκθεσης, διεξαγωγή δύο ονομαστικών ψηφοφοριών.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.