Παρά τον δεδομένο φιλελεύθερο χαρακτήρα της έννομης τάξης μας, η οποία επιτρέπει την πορνεία, οι ρυθμίσεις που τη διέπουν υποδηλώνουν την ηθική της αποδοκιμασία ως μια αποκλίνουσα κοινωνική δραστηριότητα.

Η πορνεία είναι μια από τις κλασικές περιπτώσεις σύγκρουσης ανάμεσα στη φιλελεύθερη/ελευθεριακή και την πατερναλιστική αντίληψη για την προσωπική μας αυτονομία. Για τους φιλελεύθερους, η σεξουαλική μας αυτοδιάθεση είναι ηθικά αδιάφορη, εφόσον καλύπτεται από την (ενήλικη) συναίνεσή μας και δεν προκαλεί σοβαρές σωματικές βλάβες σε μας και τους τρίτους, δεν παραβιάζει δηλαδή τα δικαιώματα των άλλων και τις γενικές νόρμες της έννομης τάξης μας (χρηστά ήθη, δημόσια τάξη).    

Αντιθέτως, για τους πατερναλιστές η εμπορευματοποίηση της σεξουαλικής πράξης συνιστά, δεδομένης της ψυχικής σημασίας της, μια ανεπίτρεπτη εκχώρηση του σώματος και παραβίαση της ανθρώπινης αξίας. Η εκδιδόμενη γυναίκα υποτιμάται και εκπίπτει, σαν εθελούσιος δούλος, σε απλό αντικείμενο της επιθυμίας του άλλου, ανεξάρτητα από τη βούλησή της. Και τούτο, διότι η (όποια) συναίνεσή της είναι, για τους πολέμιους της πορνείας, εκ των προτέρων ηθικά, νομικά και λογικά κίβδηλη.

Στο Σύνταγμα, η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς μας περιορίζεται από τα χρηστά ήθη, δηλαδή τις κρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις, που προσδιορίζουν, θέλοντας και μη, τα πρότυπα μιας ορθής/καλής κοινωνικής συμπεριφοράς. Έτσι, παρά τον δεδομένο φιλελεύθερο χαρακτήρα της έννομης τάξης μας, η οποία επιτρέπει την πορνεία, οι ρυθμίσεις που την διέπουν υποδηλώνουν την ηθική της αποδοκιμασία ως μια αποκλίνουσα κοινωνική δραστηριότητα (π.χ. με τους σχετικούς περιορισμούς στην εγκατάσταση των οίκων ανοχής που θέτει ο ν. 2734/1999 και τροποποιεί επί το αυστηρότερο ο ν. 4238/2014 ή με τον αναχρονιστικό όρο, σύμφωνα με τον οποίο, το πρόσωπο που επιθυμεί να αποκτήσει πιστοποιητικό για την άσκηση του επαγγέλματος οφείλει να είναι «άγαμο ή να τελεί σε χηρεία ή να είναι διαζευγμένο»).

Η νομική μεταχείριση της πορνείας σε Ευρώπη και Ελλάδα   

Στην Ευρώπη μοιάζει να κερδίζει σημαντικό έδαφος το λεγόμενο σκανδιναβικό μοντέλο, δηλαδή η απαγόρευση της πορνείας ως μιας μορφής έμφυλης βίας και καταναγκαστικής εργασίας της γυναίκας, με την έμφαση να δίνεται στην ποινικοποίηση της αναζήτησης των σχετικών υπηρεσιών από τον πελάτη. Οι εκδιδόμενες γυναίκες δεν αντιμετωπίζονται συνεπώς ως φορείς μιας ελεύθερης επιλογής, αλλά ως υποτελή θύματα. Αντίθετα, στο γερμανικό-ολλανδικό μοντέλο προτάσσεται το δικαίωμα του ατόμου στον αυτοπροσδιορισμό του και η πορνεία υπάγεται στο καθεστώς της κρατικής αναγνώρισης και ελέγχου.

Η νομική μεταχείριση της πορνείας στην Ελλάδα είναι μια μάλλον ξεχωριστή περίπτωση, καθώς ο νομοθέτης, παρότι κατοχυρώνει την κρατική διαμεσολάβηση, επιφυλάσσεται να προσδώσει στην πορνεία τα χαρακτηριστικά και τις πλήρεις εγγυήσεις ενός επαγγέλματος. Ωστόσο, η τελευταία ρυθμίζεται σαν μια ιδιόμορφη δραστηριότητα δίχως την απαραίτητη πρόνοια για την προστασία των εκδιδομένων προσώπων και των συνθηκών εργασίας τους. Είναι όμως προφανές ότι ούτε η εμμονή στην απόλυτη ελευθεριότητα, ούτε η δογματική ηθικολογία και απαγόρευση μπορούν να προστατεύσουν τελικά την προσωπική ελευθερία των προσώπων που επιλέγουν ή αναγκάζονται να εκδίδονται. 

Γιώργος Καραβοκύρης
Επίκουρος Καθηγητής Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Γιατί απαγορεύονται τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια στην Ελλάδα;

Ενώ η εκπαίδευση δεν αποτελεί μια συνηθισμένη υπηρεσία ώστε να αφεθεί στο «αόρατο χέρι» της αγοράς, η αναντίρρητη ωστόσο ανάγκη για αυξημένη δημόσια μέριμνα, στο όνομα του κοινωνικού αγαθού της παιδείας και του θεμελιώδους δικαιώματος στην εκπαίδευση, δεν προϋποθέτει αναγκαστικά τη δημιουργία κρατικού μονοπωλίου.

Περισσότερα

Μπορώ να δωρίσω το σώμα μου στην επιστήμη;

Παρόλο που το σώμα μάς ανήκει και, από μια φιλελεύθερη οπτική, έχουμε τη δυνατότητα να το διαθέτουμε όπως θέλουμε, στην πραγματικότητα δεν αποκτάμε ποτέ την πλήρη κυριότητά του, αλλά την «επικαρπία» του, μια περιορισμένη δηλαδή ελευθερία χρήσης του.

Περισσότερα

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι διακοσμητικός σε ένα δημοκρατικό κράτος δικαίου;

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ο εκπρόσωπος του ελληνικού κράτους απέναντι σε άλλα κράτη, αλλά οι συνταγματικές αρμοδιότητές του είναι στην πραγματικότητα περιορισμένες. Παρόλα αυτά επιτελεί έναν θεμελιώδη ενοποιητικό ρόλο εντός της πολιτείας.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.