Το νέο ευρωπαϊκό σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο τύποις περιλαμβάνει και τον όρο «μετανάστευση» καθώς όλες οι ρυθμίσεις του εκκινούν και καταλήγουν στο δίπολο: διεθνής προστασία ή επιστροφή, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι τα όρια μεταξύ νόμιμης και παράνομης διαμονής είναι ασαφή, ενώ υπάρχουν χιλιάδες περιπτώσεις υπηκόων τρίτων χωρών , οι οποίοι δεν δύνανται να επιστραφούν για νομικούς ή πραγματικούς λόγους.

Έχουν ήδη περάσει 12 χρόνια από το προηγούμενο σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο του 2008, το οποίο απέκλεισε τη δυνατότητα των λεγόμενων μαζικών νομιμοποιήσεων υπηκόων τρίτων χωρών, οι οποίες είχαν λάβει χώρα σε διάφορα κράτη μέλη στις αρχές τις προηγούμενης δεκαετίας. Η εν λόγω συμφωνία στην πράξη οδήγησε αναπόδραστα στο εξής: τη χρησιμοποίηση της διαδικασίας ασύλου, ως αποκλειστικού σχεδόν τρόπου νομιμοποίησης της διαμονής χιλιάδων υπηκόων τρίτων χωρών, μη δικαιούχων διεθνούς προστασίας που επιθυμούσαν να παραμείνουν και να εργαστούν νόμιμα στη χώρα μας, αλλά που δεν είχαν εκ των πραγμάτων πρόσβαση σε κάποια νόμιμη δίοδο εισόδου στην επικράτεια.

Στη συνέχεια διάφορες διατάξεις, είτε στον ν. 3386/2005, είτε στο ν. 4251/2014 είτε και στο νόμο 4375/2016, προσπαθώντας να αντιμετωπίσουν το ζήτημα, δύνατο να χορηγήσουν άδειες διαμονής για εξαιρετικούς ή ανθρωπιστικούς λόγους, οι οποίοι αποτέλεσαν στην πραγματικότητα έμμεσες νομιμοποιήσεις – γέφυρες μεταξύ της διαδικασίας ασύλου και της νομοθεσίας για τη λεγόμενη «νόμιμη μετανάστευση». Ιδίως στην περίπτωση της χώρας μας,  η δυνατότητα νόμιμης εισόδου στην ουσία υφίσταται μόνο για τους επενδυτές (golden visa) ή και οικονομικά ανεξάρτητα άτομα (FIP), ενώ ένας μεγάλος αριθμός μεταναστών χωρίς νόμιμη διαμονή απασχολείται σε καθεστώς αδήλωτης εργασίας.

Το νέο σύμφωνο τύποις περιλαμβάνει και τον όρο «μετανάστευση» καθώς όλες οι ρυθμίσεις του εκκινούν και καταλήγουν στο δίπολο: διεθνής προστασία ή επιστροφή, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι τα όρια μεταξύ νόμιμης και παράνομης διαμονής είναι ασαφή, ενώ υπάρχουν χιλιάδες περιπτώσεις υπηκόων τρίτων χωρών , οι οποίοι δεν δύνανται να επιστραφούν για νομικούς ή πραγματικούς λόγους (unremovables).

Κατ’ ουσίαν, λοιπόν, το νέο σύμφωνο εμμένει στην ίδια αποτυχημένη συνταγή που θέσπισε το προηγούμενο, εξαιτίας του οποίου χιλιάδες μετανάστες στην Ε.Ε. ζουν και εργάζονται σε μια κατάσταση limbo και είναι ευάλωτοι σε κάθε είδους παραβίαση των δικαιωμάτων τους. Ιδίως την περίοδο της πανδημίας Covid-19 θα περίμενε κανείς ότι τα διδάγματα της πραγματικότητας θα λαμβάνονταν σοβαρά υπόψην, ώστε να εκκινήσουν συζητήσεις για μια πιο ρεαλιστική-ολιστική προσέγγιση του φαινόμενου της μετανάστευσης στην Ε.Ε.

Τον Απρίλιο του 2020, εν μέσω της πανδημίας Covid-19, η ίδια η Επιτροπή εξάλλου υπογράμμισε ότι «τα κράτη μέλη έχουν ευρεία διακριτική ευχέρεια να χορηγούν άδεια διαμονής ή άλλη άδεια που προσφέρει το δικαίωμα διαμονής σε παρανόμως διαμένοντες υπηκόους τρίτων χωρών για συμπονετικούς, ανθρωπιστικούς ή άλλους λόγους, όπως προβλέπεται στο άρθρο 6 παράγραφος 4 της οδηγίας 2008/115 / ΕΚ («οδηγία για την επιστροφή»)…

Βασίλης Κερασιώτης
Δικηγόρος παρ Αρείω Πάγω, Διευθυντής HIAS ΕΛΛΑΔΟΣ

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Η Μόρια και η διαχείριση της μετανάστευσης: Η φωτιά ως υποκινητής εξελίξεων

Η καταστροφή του κέντρου μεταναστών στη Μόρια έλαβε χώρα σε μία ιδιαίτερα σημαντική χρονική στιγμή, ενόψει της παρουσίασης του πολυαναμενόμενου νέου Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το νέο Σύμφωνο παρουσιάζεται σήμερα, 23 Σεπτεμβρίου 2020, στο Ευρωκοινοβούλιο, νωρίτερα από την προβλεπόμενη ημερομηνία, και θα περιέχει τους βασικούς πυλώνες της ευρωπαϊκής πολιτικής για την υποδοχή, την ένταξη και την επιστροφή πολιτών τρίτων χωρών.

Περισσότερα

Είναι υποχρεωτική η ψήφος στις Ευρωεκλογές;

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αφήνει στα κράτη μέλη την ευχέρεια να αποφασίσουν αν οι εκλογές για την ανάδειξη των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι υποχρεωτικές ή όχι, με τον όρο όμως ό,τι ισχύει για τους δικούς τους πολίτες, να ισχύει και για τους λεγόμενους ενωσιακούς πολίτες.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.