Μετά την εμφάνιση κρουσμάτων Covid-19 μεταξύ των βουλευτών μπορεί ο Πρόεδρος της Βουλής να αποφασίσει τη διακοπή των εργασιών της βουλής;

Η περίπτωση της πανδημίας και ασθενείας βουλευτών εξ αυτής δύσκολα συνδέεται με την "αυτονομία της Βουλής", ώστε να μπορεί να θεωρεί ότι εμπίπτει στο πεδίο αυτόνομης δράσης του Προέδρου. Από την άλλη, όμως, δεν μπορεί να αποκλεισθεί ότι, αναλόγως των διαστάσεων και των συνεπειών της, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ειδικά μέτρα και όσον αφορά στη λειτουργία της Βουλής.

Σύμφωνα με το άρθρο 65 παρ. 4 του Συντάγματος και 11 του Κανονισμού της Βουλής, οι αρμοδιότητες του Προέδρου της Βουλής είναι οι ακόλουθες:

  • διεύθυνση των εργασιών της Βουλής,
  • διασφάλιση ανεμπόδιστης/απρόσκοπτης διεξαγωγής των εργασιών της,
  • πειθαρχικός έλεγχος επί βουλευτών,
  • πιστή τήρηση του Κανονισμού της Βουλής,
  • κατάρτιση ημερήσιας διάταξης,
  • κήρυξη έναρξης και λύσης των συνεδριάσεων,
  • διεύθυνση της συζήτησης,
  • απαγγελία αποφάσεων.   

Στο άρθρο 11 παρ. 1 του Κανονισμού τού αποδίδεται επίσης “κάθε αρμοδιότητα που πηγάζει από την αυτονομία της Βουλής”. Στο άρθρο 14 του Κανονισμού περί της Διάσκεψης των προέδρων (συλλογικό όργανο της Βουλής) αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ως αρμοδιότητα, “η απόφαση για τη διεξαγωγή οργανωμένης συζήτησης πάνω σε οποιοδήποτε θέμα”.

Στο άρθρο 54 παρ. 3 του Κανονισμού ορίζεται ότι “σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η Βουλή μπορεί, μετά από πρόταση του Προέδρου της, να ορίσει ώρα έναρξης μιας ή περισσότερων συνεδριάσεων διαφορετική” από την ειδικά καθοριζόμενη, ενώ στο άρθρο 57 δίδεται η δυνατότητα “στην Ολομέλεια της Βουλής, ύστερα από αίτηση της κυβέρνησης ή πρόταση που υπογράφεται από 15 τουλάχιστον βουλευτές” να αποφασίσει το σώμα να συνέλθει σε “μυστική συνεδρίαση”.  

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι:  

  • Δεν υφίσταται ρητή διάταξη περί διακοπής των εργασιών της Βουλής, ούτε εξειδικεύονται οι λόγοι για τους οποίους θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο.
  • Δεν ανήκει στις ρητώς απονεμόμενες αρμοδιότητες του Προέδρου της Βουλής η ως άνω διακοπή.
  • Στον Πρόεδρο της Βουλής ανήκει γενική αρμοδιότητα για τη “διεξαγωγή των εργασιών της Βουλής”, που μπορεί να ερμηνευθεί ΄”όχι για τη μη διεξαγωγή”.
  • Η περίπτωση της πανδημίας και ασθενείας βουλευτών εξ αυτής δύσκολα συνδέεται με την “αυτονομία της Βουλής”, ώστε να μπορεί να θεωρεί ότι εμπίπτει στο πεδίο αυτόνομης δράσης του Προέδρου. Από την άλλη, όμως, δεν μπορεί να αποκλεισθεί ότι, αναλόγως των διαστάσεων και των συνεπειών της, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ειδικά μέτρα και όσον αφορά στη λειτουργία της Βουλής.
      

Επομένως:

  • Ατομική απόφαση του Προέδρου της Βουλής δεν φαίνεται να μπορεί να δικαιολογηθεί με βάση το ισχύον πλαίσιο, ο ρόλος του όμως παραμένει κρίσιμος.
  • Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι αδύνατη η διακοπή των εργασιών της Βουλής για “σπουδαίο” ή “εξαιρετικό” λόγο, στον οποίο θα μπορούσε να ανήκει μια πανδημία σαν την παρούσα, αλλά ότι, εν αμφιβολία, θα ήταν σκόπιμο να είναι απόρροια απόφασης συλλογικού οργάνου.
  • Αυτό θα μπορούσε να είναι είτε η Διάσκεψη των Προέδρων, με εισαγωγή ερωτήματος από τον Πρόεδρο, είτε απόφαση της Ολομέλειας, πάλι με εισαγωγή από τον Πρόεδρο, σε συνεννόηση και με την κυβέρνηση, εφόσον πρόκειται για μεγάλης διάρκειας ή μόνιμη διακοπή.
  • Για αλλαγή/σμίκρυνση ωραρίου, θέματα ορισμού, ή μη ορισμού, ημερήσιας διάταξης, μη παρουσία κοινού, παρουσία συγκεκριμένου αριθμού βουλευτών υπάρχουν οι συγκεκριμένες διατάξεις που αναφέρθηκαν, καθώς και η γενική αρμοδιότητα (διεξαγωγή οργανωμένης συζήτησης) της Διάσκεψης των Προέδρων.

Κώστας Μποτόπουλος
Συνταγματολόγος, Δικηγόρος     

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Έχει το δικαίωμα ο Δήμος Θάσου να διενεργήσει τοπικό δημοψήφισμα σύμφωνα με τον Ν. 4555/2018, προκειμένου να ερωτηθούν οι δημότες της Θάσου αν εγκρίνουν ή όχι το έργο της αποθήκευσης CO2 στις υποθαλάσσιες στοές του Πρίνου; 35 δημότες έχουν καταθέσει στο Δημοτικό Συμβούλιο σχετική αίτηση σύμφωνα με την παρ. 5/άρθρο 8 του ισχύοντος Πρότυπου Κανονισμού Λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων.

Ο Θανάσης Ξηρός απαντά σε ερώτημα πολίτη σχετικά με τη διεξαγωγή τοπικών δημοψηφισμάτων σύμφωνα με τον Ν. 4555/2018

Περισσότερα

Σε ποιο βαθμό το άρθρο 86 του ελληνικού Συντάγματος -ειδικά μετά την πρόσφατη αναθεώρησή του (π.χ. κατάργηση της θεσμοθετημένης προθεσμίας δίωξης υπουργικών αδικημάτων)- έρχεται όντως σε σύγκρουση με θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές όπως η ισότητα των πολιτών ενώπιον του νόμου, η δικαστική ανεξαρτησία και η διάκριση των εξουσιών, και δημιουργεί ουσιαστικά ένα έμμεσο ευρωπαϊκό καθεστώς αστικής ευθύνης και ατιμωρησίας στο κράτος;

Ο Χ. Τσιλιώτης απαντά σε ερώτημα πολίτη σχετικά με την πιθανή σύγκρουση του άρθρου 86 Σ. με θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές, μετά την πρόσφατη αναθεώρησή του

Περισσότερα

Είναι η προϋπόθεση 40 χρόνων νόμιμης και μόνιμης διαμονής για την απονομή πλήρους εθνικής σύνταξης, σύμφωνα με τον νόμο Κατρούγκαλου, ρατσιστική και αντίθετη με τις συνταγματικές αρχές της κοινωνικής ασφάλισης (ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αλληλεγγύης, ανταποδοτικότητας);

Ο Αρ. Πρεδάρης απαντά σε ερώτημα πολίτη αναφορικά με την εθνική και την ανταποδοτική σύνταξη και τις συναφείς διακρίσεις.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.