Ο Νέος Κώδικας Χωροταξίας και Πολεοδομίας: Συστηματοποίηση ή Ανακύκλωση Προβλημάτων;

Ο Π. Γαλάνης γράφει για τον νέο Κώδικα Χωροταξίας και Πολεοδομίας, επισημαίνοντας τη θετική συμβολή του στη συστηματοποίηση και ψηφιοποίηση του πλαισίου, αλλά και τις αδυναμίες του, όπως η αναπαραγωγή παθογενειών, οι ασαφείς ρυθμίσεις και οι ανεπαρκείς περιβαλλοντικές δεσμεύσεις

Η πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία για την κωδικοποίηση της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας στο πλαίσιο ενός ενιαίου Κώδικα Χωροταξίας και Πολεοδομίας – η οποία τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση εντός του φθινοπώρου – επαναφέρει στο προσκήνιο το χρόνιο αίτημα για συστηματοποίηση ενός από τα πλέον κατακερματισμένα και ερμηνευτικά δυσχερή πεδία του ελληνικού δημοσίου δικαίου. Ωστόσο, ο νέος Κώδικας, παρά τις θετικές του προθέσεις, δεν φαίνεται να υπερβαίνει τις βασικές παθογένειες του υπάρχοντος πλαισίου και, σε ορισμένες περιπτώσεις, νομιμοποιεί ή μονιμοποιεί αμφιλεγόμενες πρακτικές.

Το άρθρο αυτό επιχειρεί μια σύντομη αποτίμηση των θετικών και αρνητικών σημείων του υπό διαμόρφωση Κώδικα, θέτοντας υπό το μικροσκόπιο κρίσιμες ρυθμίσεις του, σε συνάρτηση με τη νομολογία του ΣτΕ, τις απαιτήσεις του άρθρου 24 Συντ., τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της χώρας και την ανάγκη θεσμικής σταθερότητας.

Θετικά σημεία του Κώδικα

  1. Συστηματοποίηση και ενοποίηση

Η πολεοδομική νομοθεσία, σκοπίμως ή εξ αμελείας, ήταν έως τώρα διάσπαρτη σε δεκάδες νόμους (π.χ. Ν. 4067/2012, Ν. 4447/2016, Ν. 4759/2020), ΥΑ, εγκυκλίους και νομολογιακές παρερμηνείες. Η προσπάθεια ενσωμάτωσης όλων των βασικών διατάξεων σε ένα ενιαίο δομημένο νομοθέτημα με σαφή διαχωρισμό μεταξύ χωροταξίας και πολεοδομίας συνιστά από μόνη της σημαντική θεσμική κατάκτηση.

  1. Εκλογίκευση της κλίμακας των σχεδίων

Ο Κώδικας υιοθετεί με πιο καθαρό τρόπο τη διάρθρωση της ιεραρχίας του σχεδιασμού: από τα εθνικά χωροταξικά έως τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια, με έμφαση στη συμβατότητα και την ιεράρχηση των επιπέδων, καθώς και την ενίσχυση των ΠΟΑΥ και των ΕΧΣ.

  1. Προώθηση της ψηφιακής διοίκησης

Η ρύθμιση για ψηφιοποίηση του πολεοδομικού αρχείου και του σχεδιασμού σε ενιαίες βάσεις δεδομένων, σε διασύνδεση με το Κτηματολόγιο και τη βάση της ΑΑΔΕ, εκσυγχρονίζει την κανονιστική λειτουργία και διευκολύνει την πρόσβαση του πολίτη.

  1. Αντιμετώπιση των θεμάτων αυθαιρέτων

Επιχειρείται μια σχετική παγίωση του πλαισίου της νομιμοποίησης/ρύθμισης αυθαιρέτων, με ενιαίες αναφορές στις κατηγορίες του Ν. 4495/2017, χωρίς ωστόσο να ανοίγει νέο «παράθυρο» υπαγωγής, κάτι που διατηρεί μια σχετική ασφάλεια δικαίου.

  1. Θεσμική σταθερότητα

Ο Κώδικας περιλαμβάνει ρήτρα ενσωμάτωσης μελλοντικών νομολογιακών κρίσεων, σε μια προσπάθεια να καταστεί εργαλείο δυναμικής προσαρμογής και όχι στατικός νομικός κορμός.

Αρνητικά και προβληματικά σημεία

  1. Αναπαραγωγή παθογενειών αντί ρήξης με αυτές

Ο Κώδικας αναπαράγει ρυθμίσεις όπως η δυνατότητα οικοδόμησης σε εκτός σχεδίου περιοχές υπό εξαιρετικά αμφισβητήσιμες προϋποθέσεις, χωρίς ουσιαστική αναφορά στην ανάγκη οικολογικής φέρουσας ικανότητας ή συνοχής του χώρου. Απουσιάζει πλήρως μια οικοκεντρική αντίληψη του σχεδιασμού, ενώ προτάσσεται για ακόμη μια φορά η οικοδομησιμότητα ως αυτοσκοπός.

  1. Υπερβολική διοικητική ευχέρεια σε εξαιρετικά κρίσιμα ζητήματα

Εξουσιοδοτήσεις για εκτελεστικές πράξεις ή εγκρίσεις ΕΧΣ χωρίς θεσμική εγγύηση περιβαλλοντικού ελέγχου, εμπλοκής ΣτΕ ή δημοσιότητας, νομιμοποιούν αδιαφάνεια και περιβαλλοντικό κατακερματισμό. Η αποδυνάμωση του ρόλου της Κεντρικής Διοίκησης υπέρ ad hoc σχεδίων σε επίπεδο δήμων και ιδιωτών σχεδιαστών παραπέμπει σε ιδιωτικοποίηση του σχεδιασμού.

  1. Προβληματική σχέση με το άρθρο 24 Συντ. και την πάγια νομολογία ΣτΕ

Η συνταγματική κατοχύρωση της προστασίας του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος, όπως ερμηνεύεται από το ΣτΕ (ιδίως στη νομολογία περί εκτός σχεδίου δόμησης και ΕΧΣ), δεν διαπερνά συνολικά τον Κώδικα. Σε ορισμένα σημεία παρατηρείται υποχώρηση του δημόσιου συμφέροντος έναντι της «αναπτυξιακής επιτάχυνσης».

  1. Αοριστία και νομοτεχνικές ασάφειες

Πολλές διατάξεις παραμένουν νομοτεχνικά αόριστες, ιδιαίτερα όσον αφορά την εφαρμογή ειδικών χωρικών εργαλείων, με αποτέλεσμα την αύξηση της αβεβαιότητας και τη διακινδύνευση σύγκρουσης αρμοδιοτήτων ή ερμηνειών.

  1. Έλλειψη ουσιαστικής συμμετοχής του κοινού

Η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης είναι περιορισμένης διάρκειας, ενώ δεν προβλέπεται μηχανισμός ουσιαστικής διαβούλευσης στα διάφορα στάδια των ΕΧΣ, των ΠΟΑΥ ή άλλων πολεοδομικών εργαλείων, παραβιάζοντας την Αρχή της Άαρχους και τις επιταγές της οδηγίας 2001/42/ΕΚ (ΣΜΠΕ).

Συμπέρασμα

Ο νέος Κώδικας Χωροταξίας και Πολεοδομίας αποτελεί αναμφίβολα ένα σημαντικό βήμα προς τη θεσμική συγκρότηση του χώρου της πολεοδομίας. Ωστόσο, η επιτυχία του δεν θα κριθεί μόνο από τη συστηματοποίηση των υπαρχουσών διατάξεων, αλλά κυρίως από το αν θα ενσωματώσει τις αρχές της βιωσιμότητας, της κοινωνικής ισότητας, της περιβαλλοντικής προστασίας και του κράτους δικαίου. Χωρίς ανατροπή των βασικών εργαλειακών και διοικητικών στρεβλώσεων, χωρίς σαφές πλέγμα προστασίας του φυσικού και πολιτιστικού τοπίου και χωρίς θεσμούς συμμετοχής και ελέγχου, ο Κώδικας κινδυνεύει να γίνει απλώς μια ακόμη αναπαραγωγή του παρελθόντος με νέο περιτύλιγμα.

Το στοίχημα δεν είναι μόνο η νομοτεχνική τακτοποίηση, αλλά η ουσιαστική μεταρρύθμιση που θα απαντά στο δίπολο “δίκαιο στον χώρο” ή “χώρος χωρίς δίκαιο”. Το μέλλον θα δείξει αν η επιλογή θα είναι προς την πρώτη κατεύθυνση.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Κλιματική Δικαιοσύνη: Ορισμός, Προοπτικές, Προκλήσεις

Πώς ορίζεται η Κλιματική Δικαιοσύνη; Ποια η επίδρασή της στο δικαιικό σύστημα κρατών, αλλά και ενώσεων κρατών, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση; Ποιες οι προοπτικές που ανοίγονται, αλλά και οι προκλήσεις που δημιουργούνται;

Περισσότερα

Καλή νομοθέτηση στον τομέα του Περιβάλλοντος: Νομικές διαστάσεις

Ο Παναγιώτης Γαλάνης εξηγεί ότι η αποτελεσματική περιβαλλοντική νομοθεσία είναι πιο επιτακτική από ποτέ λόγω των μεγάλων προκλήσεων της εποχής μας και παρουσιάζει τις νομικές διαστάσεις της καλής νομοθέτησης, η οποία και κρίνεται απαραίτητη για την επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων.

Περισσότερα

Η Γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης για την Κλιματική Αλλαγή (23.7.2025): Δέσμευση του Διεθνούς Δικαίου στην Προστασία του Κλίματος και των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου

Ο Π. Γαλάνης γράφει για τη γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης στις 23.7.2025, που κατοχυρώνει δεσμευτικές υποχρεώσεις των κρατών απέναντι στην κλιματική αλλαγή, συνδέοντας το περιβάλλον με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη διαγενεακή ευθύνη

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.