Search
Close this search box.

Συνέχιση των Εργασιών της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος: Η τελευταία συνεδρίαση πριν την ψηφοφορία

Την Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2019 συνεχίσθηκαν οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην αναθεώρηση του άρθρου 54 παρ. 1 για την καθιέρωση εκλογικού συστήματος απλής αναλογικής και την προσθήκη στο εν λόγω άρθρο παρ. 4 για την ψήφο των αποδήμων, αλλά και ερμηνευτικής δήλωσης για τα όρια απόκλισης από το αναλογικό σύστημα. Επίσης, συζητήθηκε η αναθεώρηση του άρθρου 56 (προσθήκη νέας παραγράφου) προκειμένου να τεθεί όριο βουλευτικών θητειών μετά το οποίο δεν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα ένας βουλευτής.

Την Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2019 συνεχίσθηκαν οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος. Ουσιαστικά πρόκειται για την τελευταία συνεδρίασή της πριν την ψηφοφορία που θα διεξαχθεί επί των προτάσεων των κοινοβουλευτικών ομάδων την επόμενη εβδομάδα (8/11/2019).

Η συζήτηση αφορούσε στην αναθεώρηση: α) του άρθρου 54 παρ. 1 για την καθιέρωση εκλογικού συστήματος απλής αναλογικής και την προσθήκη στο εν λόγω άρθρο παρ. 4 για την ψήφο των αποδήμων, αλλά και ερμηνευτικής δήλωσης για τα όρια απόκλισης από το αναλογικό σύστημα και β) του άρθρου 56 (προσθήκη νέας παραγράφου) προκειμένου να τεθεί όριο βουλευτικών θητειών μετά το οποίο δεν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα ένας βουλευτής. Για όλα τα θέματα αυτά, η ανάγκη αναθεώρησης είχε διαπιστωθεί με πλειοψηφία μικρότερη των 3/5 του όλου αριθμού των βουλευτών και συνεπώς στην παρούσα Βουλή θα απαιτηθούν τουλάχιστον 180 ψήφοι.

Το ζήτημα της ψήφου των αποδήμων: Σύγκλιση απόψεων και διαφοροποιήσεις  

Το μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης αφορούσε στο ζήτημα της ψήφου των αποδήμων Ελλήνων. Υπήρξε σύγκλιση απόψεων ως προς την ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα στον κοινό νομοθέτη να καθιερώσει ειδικές διατάξεις για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, κατ’ απόκλιση των γενικών διατάξεων για την ψήφο όσων διαμένουν στη χώρα. Οι ειδικές αυτές διατάξεις θα αφορούν στη διαπίστωση ύπαρξης ισχυρού δεσμού μεταξύ των αποδήμων Ελλήνων και της χώρας.

Από την άλλη, υπήρξαν ορισμένες διαφοροποιήσεις ως προς την ακριβή μορφή που θα πρέπει να πάρει η διάταξη, διαφοροποιήσεις που συνδέονται και με τις αποκλίσεις που υπάρχουν, σε ένα βαθμό, στη διακομματική επιτροπή για την ψήφιση του νόμου. Γενική πάντως είναι η εκτίμηση ότι τελικά θα προστεθεί στο άρθρο 54 μια τέτοια διάταξη, η οποία θα διευκολύνει συνταγματικά τη διαμόρφωση του νόμου που θα αφορά στην ψήφο των αποδήμων. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η ψήφιση ενός τέτοιου νομοσχεδίου θα εξακολουθεί να απαιτεί την ψήφο των 2/3 του όλου αριθμού των βουλευτών καθώς η αναθεώρηση δεν μπορεί να θίξει το άρθρο 51 παρ. 4 του Συντάγματος που δεν συμπεριλαμβάνεται στις αναθεωρητέες διατάξεις.

Το εκλογικό σύστημα απλής αναλογικής

Ως προς την καθιέρωση εκλογικού συστήματος απλής αναλογικής που είχε προταθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ στην προ-αναθεωρητική Βουλή, επιβεβαιώθηκε η αντίθεση της ΝΔ και του Κινήματος Αλλαγής. Από την πλευρά τους, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το Μέρα 25 τάχθηκαν υπέρ της συνταγματικής καθιέρωσης του αναλογικού εκλογικού συστήματος χωρίς όμως τους περιορισμούς που θέτει η ερμηνευτική δήλωση που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ (όριο 3% και απόκλιση μέχρι 10% των εδρών σε σχέση με το ποσοστό των ψήφων).

Με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για θέσπιση ορίου βουλευτικών θητειών συμφώνησε μόνο η Ελληνική Λύση.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Αφιέρωμα // Αλλαγή Εκλογικού Συστήματος // Το ζήτημα της εκλογικής μεταρρύθμισης

Η αλλαγή του εκλογικού νόμου ήταν μία από τις βασικές προεκλογικές εξαγγελίες του κυβερνώντος κόμματος. Ο εκλογικός νομοθέτης μπορεί να επαναφέρει το σύστημα bonus, όχι όμως απροϋπόθετο. Η αύξηση του ορίου εισόδου στη Βουλή από 3% σε 4% ή το πολύ σε 5%, είναι οριακά ανεκτή από συνταγματική άποψη. Τα περί αυξήσεως του αριθμού των βουλευτών Επικρατείας σε είκοσι αποτελούν προφανώς εσφαλμένες πληροφορίες. Το άρθρο 51 παρ. 4 του Συντάγματος δεν «δημιουργεί» ex novo ένα δικαίωμα που δεν το είχαν οι Έλληνες του εξωτερικού, αλλά απλώς θέλει να διευκολύνει την άσκησή του (π.χ. με την επιστολική ψήφο).

Περισσότερα

Αφιέρωμα // Η διαδικασία ανάδειξης του Προέδρου της Δημοκρατίας

Με αφορμή την επερχόμενη διαδικασία για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας το Syntagma Watch εντάσσει στις δημοσιεύσεις του ένα αφιέρωμα για τον θεσμό του αρχηγού του κράτους, ο οποίος επιτελεί έναν θεμελιώδη ενοποιητικό ρόλο εντός της πολιτείας. Στο άρθρο που ακολουθεί ο κ. Χαράλαμπος Τσιλιώτης, Επίκουρος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, λαμβάνοντας υπόψη την επερχόμενη διαδικασία σε συνδυασμό με την πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση με την οποία τροποποιήθηκε η σχετική διάταξη (άρθρο 32 Σ) που ρυθμίζει την εκλογή αυτή, θίγει σημαντικές εκφάνσεις ως προς τη διαδικασία ανάδειξης του ΠτΔ (προτάσεις κομμάτων, φάσεις, ψηφοφορίες, εκλογή).

Περισσότερα

Αποτιμώντας τη Συνταγματική Αναθεώρηση

Η αναθεώρηση που ολοκληρώθηκε στις 25 Νοεμβρίου 2019 δεν είχε ιδιαίτερο βάθος, τόλμη ή πρωτοτυπία, εισέφερε όμως βελτιώσεις σε ορισμένα διόλου αδιάφορα ή ασήμαντα ζητήματα. Το Σύνταγμά μας δεν αλλάζει αλλά βελτιώνεται σε συγκεκριμένους, όχι αναγκαστικά τους πιο κρίσιμους, τομείς.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.