Διάλογος για τη

Συνταγματική Αναθεώρηση

Στις 25 Νοεμβρίου 2024 συμπληρώθηκαν πέντε χρόνια από την ολοκλήρωση της προηγούμενης συνταγματικής αναθεώρησης, άρα μπορεί να ξεκινήσει κατά το Σύνταγμα ένα νέο εγχείρημα για την τροποποίησή του. Ήδη έχει αναπτυχθεί στον δημόσιο και επιστημονικό διάλογο μια ενδιαφέρουσα συζήτηση.

Η συνταγματική νομοθέτηση είναι μία εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση. Για να καταλήξει σε επιτυχή έκβαση απαιτείται η σύμπραξη της πολιτικής τάξης με την κοινωνία πολιτών και την επιστημονική κοινότητα. Προϋπόθεση μιας συνταγματικής μεταρρύθμισης σε αυτή την κατεύθυνση είναι να αρθούν οι πολιτικοί δρώντες, στο πλαίσιο της αναθεώρησης, υπεράνω των κομματικών συγκρούσεων.

Το Ίδρυμα αποσκοπεί να συμβάλλει στον διάλογο για τη συνταγματική αναθεώρηση, αφιερώνοντας μια αυτοτελή ενότητα με κείμενα. Ευχόμαστε οι σκέψεις και οι προτάσεις που διατυπώνονται να συμβάλουν στον δημόσιο διάλογο για το Σύνταγμα και την αναθεώρησή του, ιδίως όμως να αξιοποιηθούν από τις δυο Βουλές, την προτείνουσα και την αναθεωρητική, στην επικείμενη, πέμπτη αναθεώρηση του Συντάγματος.

Human Rights

Σκέψεις για ορισμένες κορυφαίες θεσμικές προτεραιότητες: Προσχηματικές αναθεωρήσεις ή συνεπής εφαρμογή του Συντάγματος;

Ο Π. Παυλόπουλος αναλύει την ανάγκη συνεπούς εφαρμογής του Συντάγματος έναντι προσχηματικών αναθεωρήσεων, τονίζοντας τη θεσμική διάβρωση της Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας. Εστιάζει στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων
hellenic_government

Τι πρέπει να αλλάξει στο Σύνταγμα;

Ο Ξ. Κοντιάδης, με αφορμή την επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος, προτείνει στοχευμένες αλλαγές για την ενίσχυση των θεσμικών αντιβάρων, τον περιορισμό της πρωθυπουργικής κυριαρχίας, τη
hellenic_government

Η άμεση εφαρμογή του Συντάγματος στο ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας

Ο Ι. Κουτσούκος αναλύει την εφαρμογή της κατάργησης της αποσβεστικής προθεσμίας για την άσκηση ποινικής δίωξης κατά υπουργών από τη Βουλή μετά τη συνταγματική αναθεώρηση
hellenic_government

Η τρίτη φάση των ανεξάρτητων αρχών και τα τρία αναθεωρητικά ζητούμενα

Ο Κ. Παπανικολάου αναλύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ανεξάρτητες αρχές κατά την τρίτη φάση της θεσμικής τους πορείας και την ανάγκη συνταγματικών εγγυήσεων για
Presidential palace

Σκέψεις για έναν «αποκεντρωμένο» και «αυτοδιοίκητο» Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Ο Μιχάλης Παπαγεωργίου αναλύει τις συνταγματικές τροποποιήσεις του 2019 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, και προτείνει τη συμμετοχή αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για
Justice_1

Ναι στην αναθεώρηση του άρθρου 90 παρ. 5 Σ αλλά με προσοχή

Ο Χαράλαμπος Τσιλιώτης αναλύει την πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 90 παρ. 5 του Συντάγματος για τη μεταφορά της επιλογής των Προέδρων και Αντιπροέδρων των Ανωτάτων
Presidential palace

Τα βασικά στοιχεία της διαδικασίας ανάδειξης του Προέδρου της Δημοκρατίας

Ο M. Ρεντζούλας γράφει για τη διαδικασία ανάδειξης του Προέδρου της Δημοκρατίας, αναλύοντας το θεσμικό πλαίσιο, τα χρονικά όρια και τις απαιτούμενες πλειοψηφίες, και αναδεικνύοντας
hellenic-parliament_8

Όχι στο κλειδωμένο Σύνταγμα

Ο Πέτρος Ι. Παραράς υποστηρίζει ότι το ελληνικό Σύνταγμα χαρακτηρίζεται από υπέρμετρη αυστηρότητα, καθιστώντας τη διαδικασία αναθεώρησης χρονοβόρα και ανελαστική, γεγονός που δυσχεραίνει την προσαρμογή
hellenic-parliament_8

Θέσπιση ισχυρού προληπτικού ελέγχου

Ο Απόστολος Βλαχογιάννης γράφει για την ανάγκη διαφύλαξης της εκλογικής ουδετερότητας του Συντάγματος και την ανάγκη θέσπισης ενός ισχυρού συστήματος προληπτικού ελέγχου του εκλογικού νόμου.